مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   دايهاتسو Daihatsu (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=30)
-   -   تقرير حقيقي عن جراندتيريوس (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=16477)

Star 91 25-02-2013 11:08 PM

رد: تقرير حقيقي عن جراندتيريوس

السلام عليكم

متعرفش سعر تيل الفرامل الخلفي في التوكيل بكام ؟؟

وبالنسبة للبواجي حضرتك بتغيرها كل كام كيلو !!

أنا عربيتي جراند 2010

ahmedebed 26-02-2013 08:08 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Star 91 (المشاركة 852386)
السلام عليكم

متعرفش سعر تيل الفرامل الخلفي في التوكيل بكام ؟؟

وبالنسبة للبواجي حضرتك بتغيرها كل كام كيلو !!

أنا عربيتي جراند 2010

بالنسبه للسعر لا اعلم الا ماتم شراه حتي ال40الف كيلو واسعاره هنا بالتقرير
والبوجيهات اعتقد انها ستكون عال100 الف تقريبا انا للان لم يطلبو مني تغييرها في التوكيل

Star 91 27-02-2013 03:29 PM

شكرا جزيلا لك

osama_2096 16-03-2013 01:02 PM

السلام عليكم ورحمة الله

ازيك يا استاذ احمد عامل ايه اتمني ان تكون بخير وعافيه

عندي استفسار صغير انا قربت علي صيانه ال 45 الف سمعت انه فيها حاجات كتير بتتغير غير الزيوت والفلاتر المعتاده فكنت عايز لو حد عنده معلومة ايه اللي بيتغير بالظبط و سير الكاتينة والبوجيهات عمرها الافتراضي كام وشحن التكييف كل قد ايه وبالنسبة للتكييف بعد ما الشتا قرب يخلص جيت اشغله بيطلع تراب كتير في الاول وبعد كده كل الهواء اللي طالع برده في ريحة تراب حاولت اوصل لمكان فلتر الهواء في الكبوت معرفتش فين وعندي استفسار صغير كنت عايز اركب كشافات فوق سقف العربية شكلها جميل بس هل دي حتاثر علي كهربه السيارة وكمان السلك حيعدي منين هل حيخرم السقف
معلش طولت عليك في الكلا معلش استحمل بقي انت اللي اقنعتني اني اشتري العربية من سنتين وجزاك الله كل خير :):CONGRA~238:

ahmedebed 17-03-2013 03:29 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة osama_2096 (المشاركة 860642)
السلام عليكم ورحمة الله

ازيك يا استاذ احمد عامل ايه اتمني ان تكون بخير وعافيه

عندي استفسار صغير انا قربت علي صيانه ال 45 الف سمعت انه فيها حاجات كتير بتتغير غير الزيوت والفلاتر المعتاده فكنت عايز لو حد عنده معلومة ايه اللي بيتغير بالظبط و سير الكاتينة والبوجيهات عمرها الافتراضي كام وشحن التكييف كل قد ايه وبالنسبة للتكييف بعد ما الشتا قرب يخلص جيت اشغله بيطلع تراب كتير في الاول وبعد كده كل الهواء اللي طالع برده في ريحة تراب حاولت اوصل لمكان فلتر الهواء في الكبوت معرفتش فين وعندي استفسار صغير كنت عايز اركب كشافات فوق سقف العربية شكلها جميل بس هل دي حتاثر علي كهربه السيارة وكمان السلك حيعدي منين هل حيخرم السقف
معلش طولت عليك في الكلا معلش استحمل بقي انت اللي اقنعتني اني اشتري العربية من سنتين وجزاك الله كل خير :):CONGRA~238:

بص ياسيدي
راجع صيانه ال 40 الف (40000 كيلو) هنا وحاتعرف ايه اللي اتغير وايه الاسعار وحكايه انك تركب كشافات عالسقف دي هو بيعدي السلك من قايم العربيه انما يخرم السقف دي ههههه جامده منك قوي وفلتر هواء التكييف امامك بمجرد ماتفتح كبوت العربيه في العلبه البلاستيك الكبيره السوداء في منتصف الموتور روح اي بنزينه حايخرجه وينضفه بالهواء المضغوط وطبعا ده بيتغير كل30 الف او25 الف كيلو وفي الصيانه هم حايعملو ده لوحدهم--ثم ان المفروض ان الصيانات الاساسيه بتم كل 10 الف كيلو انت بتعملها كل 5 الاف كيلو ازاي

الساعة الآن 05:03 PM.