مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   الشهر العقارى (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=219)
-   -   كل ما يخص الشهر العقارى (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=25323)

mazen110m 03-03-2013 01:51 PM

رد: كل ما يخص الشهر العقارى

جزاك الله كل خير
عندى مشكلة كبيرة قوى بقلها 3 سنين
نبدأ بالصلاة على النبى(عليه افضل الصلاة والسلام)
انا بعت عربية ربع نقل سوزوكى من 3 سنين تقريبا (بيع) وليست توكيل وكانت الرخصة سارية
واشتريت انا عربيه جديدة ورخصتها بأسمى (اصبح كدا فى عربيتين بأسمى)
لما جيت ارخص السنة اللى بعديها لقيت العربية القديمة لسه بأسمى واللى اشتراها منى لسه مرخص روحتلو قالى ممعيش فلوس ارخص وهشتغل بيها داخلى روحت التأمينات عشان اوقف العربية القديمة مردوش قالو هات شهادة بيانات من المرور (والمرور عايز ينقل ملكية ) انا فى الدوامة دى بقالى 3 سنين وعربيتى زيرو مركونة بقالها سنتين
روحت المرور النهاردة ودخلت للظابط وحكيتلو قال لى اعمل محضر له فى القسم التابع ليه
قولت اعدى على الواد واجرب معاه الاول لقيتو باع العربية بعقد من المكتبة( واللى باعلو اتسرقت منه العربية)
ايه اللى المفروض اعملو (كدا المفروض انى ادفع تأمينات للعربيتين )+ ضرايب (او استودع الله فى العربية وسيبها مركونة)

افدونى بالله عليكم

elsaidy 23-03-2013 11:38 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mazen110m (المشاركة 854741)
جزاك الله كل خير
عندى مشكلة كبيرة قوى بقلها 3 سنين
نبدأ بالصلاة على النبى(عليه افضل الصلاة والسلام)
انا بعت عربية ربع نقل سوزوكى من 3 سنين تقريبا (بيع) وليست توكيل وكانت الرخصة سارية
واشتريت انا عربيه جديدة ورخصتها بأسمى (اصبح كدا فى عربيتين بأسمى)
لما جيت ارخص السنة اللى بعديها لقيت العربية القديمة لسه بأسمى واللى اشتراها منى لسه مرخص روحتلو قالى ممعيش فلوس ارخص وهشتغل بيها داخلى روحت التأمينات عشان اوقف العربية القديمة مردوش قالو هات شهادة بيانات من المرور (والمرور عايز ينقل ملكية ) انا فى الدوامة دى بقالى 3 سنين وعربيتى زيرو مركونة بقالها سنتين
روحت المرور النهاردة ودخلت للظابط وحكيتلو قال لى اعمل محضر له فى القسم التابع ليه
قولت اعدى على الواد واجرب معاه الاول لقيتو باع العربية بعقد من المكتبة( واللى باعلو اتسرقت منه العربية)
ايه اللى المفروض اعملو (كدا المفروض انى ادفع تأمينات للعربيتين )+ ضرايب (او استودع الله فى العربية وسيبها مركونة)

افدونى بالله عليكم

حاول تجيب شهادة من العقد المسجل اللى بعت بية من الشهر العقارى اللى عملتة فيه وسلمها للمرور علشان يلغوا اسمك من العربية

وربنا يوفقك

waleed nagy 24-03-2013 06:33 AM

لو سمحت انا اشتريت عربيه جيتا 2008 1600 سى سى من الاسماعليه بتوكيل من سنتين من الشهر العقارى هناك مع العلم التوكيل نسخه كمبيوتر وده تانى توكيل يعنى انا الشخص التالت والرخصه قربت تنتهى . ارجو معرفه الاجراءات لنقل ملكيه والترخيص ومعرفه التكاليف لنقل الملكيه والتسجيل والترخيص مع العلم انا قى مرور اخر

ahmos 17-04-2013 06:33 PM

Re: كل ما يخص الشهر العقارى

على فكرة عبارة "التعامل مع المرور" لوحدها بتخلي المشترى يجدد ويرخص باسم البائع برضه !! مش كدة وللا ايه؟؟

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elsaidy (المشاركة 176451)
لو عندك استفسار عن كيفية نقل الملكية
بالشهر العقارى
او كيفية البيع بالتوكيل
وتوكيلات الادارة
والاثار المترتبة على كل ما سبق
والورثة فى السيارة
ورسوم التسجيل ورسوم التوكيل العام والخاص
وتوكيلات البنوك لحظر البيع
من الاخر اى سؤال خاص بالشهر العقارى ضعة هنا ولا تقلق الاجابة فى خلال يوم واحد على الاكثر

ارجو التثبيت
أ / محمد فتح الله
باحث ثالث قانون بمصلحة الشهر العقارى والتوثيق
وزارة العدل

احمد عصمت محمد 19-04-2013 12:54 PM

معايا ستروين ax
موديل : 1995
cc : 1400
عاوز اعرف تتكلف كام تسجيل بالشهر العقارى وتجديد رخصه المرور وشكرا
:fun_36_3_1[1]::fun_36_3_1[1]::fun_36_3_1[1]:

الساعة الآن 05:47 PM.