مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   جاك JAC (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=144)
-   -   قطع غيار JAC B15 (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=96118)

tiger341306 18-03-2013 03:09 AM

رد: قطع غيار JAC B15

شكرا أ/ahm2000
وان شاء الله سوف اقوم بتغيير السير على 55000

slaka 24-03-2013 09:07 PM

الى جميع الاخوة الاعضاء الافاضل
ارجو منكم الافادة عن هذا العطل الذى حدث معى بالسيارة جاك بى كلاس
وجدت عند مكان سير الكاتينة زيت من المحرك بطريقة كثيرة فقمت يقياس زيت المحرك فوجدت القياس مظبوط عند العلامة المكررة وبعدها قمت بغسيل السيارة في محطة بنزين كى اتأكد من حال الموتور مجددا باليوم التالى فوجدت انسكاب الزيت من الموتور بنفس ناحية سير الكاتينة ثم وجدت اسفل السيارة زيت من المحرك بكمية كبيرة فقررت ان اترك السيارة بالجراج لحين الكشف عليها عند الميكانيكى الخاص بى لاننى لن اقدر على تكاليف الاصلاح بالتوكيل لذلك اريد ان اعرف ماهو سبب انسكاب الزبت من المحرك بجهة سير الكاتينة كى اتخذ الاجراء المناسب عند الاصلاح لكى لا يتم استغلالى من قيل الميكانيكى وشكرا جزيلا

د.كمال 12-04-2013 08:58 PM

مشاركه من الاستاذ تايجر ....
صباح الفل د / كمال
ربنا يحفظهالك
علي فكرة وانا غيرت سير الكاتينة وهو 109 سنة (متسوبيشى)
والبطارية جبتها 55 امبير
وتيل فرامل (ماتركس)
وبطاحة (نوبيرا)
علشان كل مسال التوكيل على حاجه يقول مش موجودة
تسوبيشى يوجد نوعان من سير كاتينه اللانسر (107) 1300 سى سى و (109) 1500 سى سى
109 سنه اما هى اسنان سير الكاتينه
وغيرت علي 50 الف كم

mohdyosf 14-04-2013 10:07 PM

السلام عليكم واهلاً بكل مالكى البى كلاس
انا محمد يوسف يمكن من اوائل اللى اشتروا البى كلاس فى مصر, انا اشتريتها شهر 5 /2010 وبصراحة وبدون تحيز انا كنت ومازلت معجب بيها جدأ .... هى ما شاء الله عربية ثابتة وفيها كل الكماليات اللى ممكن تحتاجها.... انا شايف العيب الوحيد اللى فيها هو توكيلها .. لكن ما شاء الله شايف برده انكوا بتتغلبوا على المشكلة دى وفعلاً فكرة حلوة جداً ان كل واحد يقابل مشكله فى قطع غيارها ينشرها لأن دى فعلاً الطريقة اللى تخلينا نتغلب على عائق التوكيل
انا مقابل مشكلة حالية فى الكوبلن .. عاوز اغير راس الكوبلن والبهوات فى التوكيل طبعاً بيقولوا ان عندهم الكوبلن على بعضه بـ 1400 جنيه ... انا بشوف دلوقتى ايه اللى يركب عليها وهبلغكوا ان شاء الله لما اوصل لأى حل .. لكن فعلاً بحييكوا على الفكرة الجامدة دى وربنا معانا جميعاً
احب فى الآخر اوجه شكر خاص للاستاذ احمد china و الدكتور كمال لمجهوداتهم الجميلة ومساعداتهم لكل مالكى البى كلاس

د.كمال 15-04-2013 01:19 AM

شكرا أستاذ مودى على مشاركتك معنا وعلى مجاملتك الرقيقه
فعلا التوكيل سيئ جدا وإاللى مصبرنى عليه إن العربيه ماشاء الله عليها ممتازه فى كل شيئ ومش مخليانى محتاج للتوكيل فى شيء وبفكر اعمل باقى الصيانه خارج التوكيل ...

بالنسبه للكوبلن انت ممكن تفك الكوبلن وتقيسه على كوبلن الانسر بومه وتشوف اذا كان مظبوط ولا إيه .... عشان فى التوكيل سألت الميكانيكى قاللى عفشتها هى لانسر بومه

عموما لما تحل المشكله ياريت تبلغنا عشان انت اول واحد يركب كوبلن فى منتدى الجاك وياريت تشارك معنا باستمرار لمعرفه كل جديد ............. الف شكر لحضرتك

الساعة الآن 12:12 PM.