مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   استراحة مصر موتورز (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=9)
-   -   امريكى اتصل على برنامج ريشارد بورنيش.... (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=69910)

M.TONSY 13-12-2011 04:18 AM

رد: 6 % هي النسبة الحقيقة لغير المسلمين بمصر بالدليل

HPPYBUSHPPYBUS

johnny161094 13-12-2011 08:42 AM

انا لم اقل ان لما عمر بن العاص جه مصر الاحوال متغيرتش بس الي انا عارف و متاكد منوا ان مفيش ولا دير جديد معاصر بعد الفتح الاسلامي الي مصر و لم اقل ان هذا تميز او عدوان علي المسيحيين لانهم مطلبوش انهم يبنوا اديره جديدة لانها كافية جدا لمن يريد التوحد في الصحراء للصلاه و التامل و انا لم اقل ايضا اننا بنصلي في الشارع لان هذا لا يجوز عندنا اصلا انا قلت مبلقيش مكان اقف فية ده معناه ان الدنيا بتبقي زحمة جدا و بعدان بالنسبة لاعداد الكنائس اكيد احنا مش غاويين نبني كنايس و مفهاش ناس تصلي فاكيد مدام في كنيسة في المكان ده يبقي في حاجة لكنيسة في هذا المكان و بعدان مصاريف بناء الكنائس حضرتك مبتدفعهاش من الضرائب احنا بندفعها من عشورنا يعني انا مش شايف اي حاجة تخلي حضرتك تدايق في بناء كنيسة لان المتكلف بي سعر الارض و بنائها هم الاقباط
و بلنسبة لموضوع ان الجوامع صغيرة علي من فيها طبعا انا مش عارف لية انتو بتعملوها صغيرة و تصلوا في الشارع اما ممكن تبني جامع كبير يسع للمصلين و بعدان يمكن ده الي مخلي حضرتك تحس بي فرق انو احنا مش ممكن نصلي خارج الكنيسة عشان كدة بنعملها كبيرة عشان تسع المصليين كلهم علي العكس عضرتك ممكن تصلي امام الجامع عادي و ارجو ان الحديث مع حضرتك ميكونش مدايق حضرتك و شكرا لسعة صدرك و تقبل احترامي و مهما اختلفنا احنا في الاخر بني ادميين ابناء امنا حوا و ابونا ادم و اللي خلقنا واحد و شكرا جزيلا لك

mohammed fathi 13-12-2011 04:54 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tarek/ (المشاركة 569767)
ده مثال واااااااااااااااااااااااا ااااااحد ولو عايز هجيب لك الباقى يبقى انت بتقول كده ازاى ده للعلم بالشىء لا اكثر والحكايه ان المصريين مش عايشين فى الصحراء ولا حاجه بس المشكله اننا نقذف الحق بالباطل ونلوى الحقائق يبقى ليه؟؟؟؟

معاك جدااااااا فى الكلام ده
وشكرا على عقلانيه الحوار

AbOnOrA 13-12-2011 06:06 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة johnny161094 (المشاركة 569817)
انا لم اقل ان لما عمر بن العاص جه مصر الاحوال متغيرتش بس الي انا عارف و متاكد منوا ان مفيش ولا دير جديد معاصر بعد الفتح الاسلامي الي مصر و لم اقل ان هذا تميز او عدوان علي المسيحيين لانهم مطلبوش انهم يبنوا اديره جديدة لانها كافية جدا لمن يريد التوحد في الصحراء للصلاه و التامل و انا لم اقل ايضا اننا بنصلي في الشارع لان هذا لا يجوز عندنا اصلا انا قلت مبلقيش مكان اقف فية ده معناه ان الدنيا بتبقي زحمة جدا و بعدان بالنسبة لاعداد الكنائس اكيد احنا مش غاويين نبني كنايس و مفهاش ناس تصلي فاكيد مدام في كنيسة في المكان ده يبقي في حاجة لكنيسة في هذا المكان و بعدان مصاريف بناء الكنائس حضرتك مبتدفعهاش من الضرائب احنا بندفعها من عشورنا يعني انا مش شايف اي حاجة تخلي حضرتك تدايق في بناء كنيسة لان المتكلف بي سعر الارض و بنائها هم الاقباط
و بلنسبة لموضوع ان الجوامع صغيرة علي من فيها طبعا انا مش عارف لية انتو بتعملوها صغيرة و تصلوا في الشارع اما ممكن تبني جامع كبير يسع للمصلين و بعدان يمكن ده الي مخلي حضرتك تحس بي فرق انو احنا مش ممكن نصلي خارج الكنيسة عشان كدة بنعملها كبيرة عشان تسع المصليين كلهم علي العكس عضرتك ممكن تصلي امام الجامع عادي و ارجو ان الحديث مع حضرتك ميكونش مدايق حضرتك و شكرا لسعة صدرك و تقبل احترامي و مهما اختلفنا احنا في الاخر بني ادميين ابناء امنا حوا و ابونا ادم و اللي خلقنا واحد و شكرا جزيلا لك

طيب يا استاذ جونى طالما انت راجل حقانى وعقلانى ابوس ايدك تشرحلى المعضلة اللى انا عايش فيها فى عزبة النخل

اولاً المنطقة كلها كثافة سكانية عالية جداً
ثانياً الكنيسة اللى مبنية فى حاجة اسمها خط التنظيم وده معناه انها مبنية مخالف بس الحكومة قالت مفيهاش حاجة ونديهم مساحة ارض تانية يبنو فيها فى السليم

نفس الكلام بالنسبة للجامع كان صغير جداً ومش مقضى لااعياد ولا جمع ولا اى حاجة ولا اى حاجة

نقوم نبص نلاقى الكنيسة خدت حتة ارض تانية اكبر من الاولى على اساس انها تتعمل دار مناسبات

طبعا ممكن تخشو على جوجل ايرث وتشوفو المساحات قد ايه وتتاكدو بنفسكو ان مساحة ارض واحدة من الاتنين كافيه لكنيسة ودار مناسبات وكل حاجة

بس زى ما قولت الموضوع مش عبادة وبس
واخيراً واستغلالاً لاجواء الثورة الكنسية قامت ببناء مبانى جديدة فى محيط الارض بتاعتها لتستغل كل شبر فى محيط الكنيسة وبارتفاع ادوار غير مسبوق فى المنطقة كلها

بالذمة ديه تصرفات مسئولة

mainz 13-12-2011 06:27 PM

رد: حجاب السيدة مريم

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة drpepo (المشاركة 569095)
موضوع حجاب السيدة العذراء مريم ليس عقائدى كما يظن البعض ولكنه لان البيئة زمانا التى ولدت فيها السيدة العذراء مريم كانت تقتضى ان النساء يلبسن غطاء للراس كما ان السيدة العذراء لانها خدمت بالهيكل وهى صغيرة فالحجاب الموضوع على الراس يدل على الطهارة
والموضوع بعيد كل البعض عن العقائد
فالغطاء الراس في المسيحية عند الصلاة لان الشعر يشير الى الزينة فكيف تقال السيدة او الفتاة الله بزينة راسها يجب ان تغطى شعرها وكانها تتكلم مع الله ها انا قد غطيت زينتى لاتكلم معك يارب
انها معانى روحية وليس فرضا او امرا عقائديا
لذا لزم التنوية والتوضيح
تحياتى اليكم جميعا

طيب حضرتك الاول فهمنا ما هيا العقيده .؟
يعنى لما الست تروح الكنيسه علشان تصلى وتغطى راسها وهيا تصلى فى الكنيسه ههل هيا بعيد كل البعد عن العقيده بتصرفها هزا ؟ طبعا لاه بالعكس فانها تمتثل للعقيده عندما تغطى راسها وهيا تصلى ..
وبعدين ممكن يكون عندكم انتم مش فرض ولا امرا عقائديا...
لكن عندنا نحن امر عقائدى وفرض فرض على كل من اسلم وجهه لله .
والسيده مريم رضى الله عنها وارضاها هيا ام رسول الله عيسى عليه السلام الزى دعا للاسلام وهوا فى المهد كانت ترتدى غطاء الراس لانه امر عقائدى وقتها ROSE4U

الساعة الآن 03:34 AM.