مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   كهرباء السيارة (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=149)
-   -   العربية مش بترضى تدور (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=99861)

eng/walaaeldeen 11-10-2012 10:25 PM

رد: العربية مش بترضى تدور

السلام عليكم
معنى مقدمه كهرباء او مأخره ببساطه ان البوجيه مفروض انه يدي الشراره في وقت معين الي بيحصل انه بتدي الشراره في وقت غير مظبوط اما متقدم او متأخر
مشكلة الماروتى لما الكهرباء وطقم الكهرباء(بوجيهات وابلاتين وكوندنسر )في خلل في احدهم بيخلي السياره مش مظبوطه لو هتجيبي بوبينه هاتيها الكتروني
والله المستعان

حبيب الناس 12-10-2012 05:46 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng/walaaeldeen (المشاركة 776389)
السلام عليكم

معنى مقدمه كهرباء او مأخره ببساطه ان البوجيه مفروض انه يدي الشراره في وقت معين الي بيحصل انه بتدي الشراره في وقت غير مظبوط اما متقدم او متأخر
مشكلة الماروتى لما الكهرباء وطقم الكهرباء(بوجيهات وابلاتين وكوندنسر )في خلل في احدهم بيخلي السياره مش مظبوطه لو هتجيبي بوبينه هاتيها الكتروني
والله المستعان

العربيه مقدمه او مأخره كما تفضل اخي الافاضل eng/walaaeldeen بالشرح
وبالنسبه للعضه اللي في الفتيسفي الغيار 2 ده عادي كل الماروتي كده متقلقيش حلها بسيط اي ميكانيكي خليه يربطلك عصايا الفتيس كوظبطهالك المشكله ده هتختفي تماما
رجاء متقوليش المراوتي رخيصه وعلي قد فلوسها بجد العربيه ده بسم الله ماشاء الله جباره بس عاوزه اللي يهتم بيها هتريحه كتير بالنسبه لسعرها وسعر السيارات التانيه بس شويه اهتمام هتلاقيها زي الفل
وان شاء الله العربيه تتظبط ومتشوفيش منها مشاكل تاني .....

مستجدة 12-10-2012 10:41 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng/walaaeldeen (المشاركة 776389)
السلام عليكم

والله المستعان

شكرا على الإجابة المستوفية .
بس سؤال لو هى مقدمة او ماخرة ده يخليها تقطع كهرباء لما تيجى تعمل تيست
و ايه السر فى حكاية فك السك من الاسبراتير الكهرباء ترجع

مستجدة 12-10-2012 11:12 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حبيب الناس (المشاركة 776810)
العربيه مقدمه او مأخره كما تفضل اخي الافاضل eng/walaaeldeen بالشرح
وبالنسبه للعضه اللي في الفتيسفي الغيار 2 ده عادي كل الماروتي كده متقلقيش حلها بسيط اي ميكانيكي خليه يربطلك عصايا الفتيس كوظبطهالك المشكله ده هتختفي تماما
رجاء متقوليش المراوتي رخيصه وعلي قد فلوسها بجد العربيه ده بسم الله ماشاء الله جباره بس عاوزه اللي يهتم بيها هتريحه كتير بالنسبه لسعرها وسعر السيارات التانيه بس شويه اهتمام هتلاقيها زي الفل
وان شاء الله العربيه تتظبط ومتشوفيش منها مشاكل تاني .....

هى بصراحة زى ما اتمنيت
انا كنت بقول عايزه عربية سيت بس زيرو عشان مشاكل المكانيا و كده .
بس قصدى انها مش انجكشن .
برضه الدركسيون مش بور .
النقل بتاعها مش زى عربيات تانية .
ده انا كنت بدخل عربية فرنا الجراج بتعشق لوحدها لدلاجة انى معرفتش اجيب المور الا بعد حيرة .
لكن ديه رفاهية انا فى غنى عنها لانى مشاويرى قليلة و مسافات قريبة .

و قصة الاستابلتى مش مهمة قوى لان كبيرى 60 70

اهم حاجة عندى ان العربية تمشى من غير ما تشتكى
عشان كده عايزه احل مشكلة انها متدرش ديه . لأنى قليلة الحيلة و بجد هبقى هعيط لو مش راضية تدور .:fun_36_1_47[1]:
ده غير انى احيانا كثير بدى فلوس للى بيدورها لأنى بشوف كهربائى قريب لأنى بخاف حد يعافر فيها يبوز حاجة بالغلط .

و المشكلة انها مش بتكرر نفس الموقف
احيانا و هى بقالها يومين و احيانا تانية اكون لسه خارجة بيها الصبح
احيانا بتدور بالمعافرة مع دواسة البنزين و احيانا من فك سلوك الكهرباء و تركبها .
و انا خايفة تعمل معايا مشكلة فى وقت حرج nononono أو فى مكان مفهوش مكانيكى أو تبطل منى فى وسط الشارع و مش تدور .
، لأن المشكلة ديه لما بتحصل بتكون لا على البال و لا على الخاطر

مستجدة 12-10-2012 11:30 PM

و بعدين بجد مش عارفة
العربية حقيقى فيها مشكلة و لا انا اللى بغرق فى شبر ميه MADDRIVE ،
اصل السواق قالى مرة مفيش عربية ماشية عالطول على المسطرة . عادى يعنى انها مترضاش تدور و تحيلها تدور
و الله انا خايفة اغير الدنيا و اطلع فى الاخر العيب منى .
بس اول ما جبتها بجد كانت بتدور من غير اى مشاكل ، و بالشفاط كمان من غير ما ادوس بنزين .

الساعة الآن 06:06 PM.