مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   Hyundai Elantra - النترا (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=134)
-   -   تقييم النترا 2012 من واقع تجربتك لها بعد دخولنا علي أزيد من ست شهور علي نزولها الأسواق (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=80813)

hanytrade 24-03-2012 01:02 PM

رد: تقييم النترا 2012 من واقع تجربتك لها بعد دخولنا علي أزيد من ست شهور علي نزولها الأسواق

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة esam_ayad (المشاركة 638711)
مع احترامي لكلامك وكلام كل الشباب اللي بيقول ان النترا مش ثابته, في موقع سعودي للسيارات كل الشباب اللي معاهم النترا2012 بيشكروا جدا جدا في ثباتها
ومعروف عن الشباب السعودي انه بيفحت أم العربيه وبيطلع عينها ومافيش ولا واحد قال انها خفيفه علي سرعات عاليه ومعظمهم برضو كاتب انه جاب بيها 210 و 220 وفي ناس قفلت 240

همممم طيب عشان افهمك قصدي بطريقة سهلة انة لو جبنا نفس الشاب اللي قال على العربية انها ثابتة وخلناه جرب عربية اخرى ولتكن مثلا الجولف هاينزل منها وهايقول هى انة لا وجة مقارنة فى نقطة الثبات بين الجولف و الالنترا

وكمان لاحظ طرق السعودية ناعمة جدا وبالتالي مش هايبان فرق التصميم فى التعليق بين العربيتين
فا ببساطة كدة تصميم التعليق فى العربية الالماني او الاوروبي بوجه عام مصمم انة لما الطريق بيكون مش نامي بيبتلع الاهتزازات ويخاليك ماتحسش بيها وبالتالي بتحس بثبات

فهمت قصدي كدة
وبخصوص السرعة فنحن مش بصددها الان نحن بصدد الثبات

esam_ayad 30-03-2012 09:51 PM

رد: تقييم النترا 2012 من واقع تجربتك لها بعد دخولنا علي أزيد من ست شهور علي نزولها الأسواق

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hanytrade (المشاركة 639631)
همممم طيب عشان افهمك قصدي بطريقة سهلة انة لو جبنا نفس الشاب اللي قال على العربية انها ثابتة وخلناه جرب عربية اخرى ولتكن مثلا الجولف هاينزل منها وهايقول هى انة لا وجة مقارنة فى نقطة الثبات بين الجولف و الالنترا

وكمان لاحظ طرق السعودية ناعمة جدا وبالتالي مش هايبان فرق التصميم فى التعليق بين العربيتين
فا ببساطة كدة تصميم التعليق فى العربية الالماني او الاوروبي بوجه عام مصمم انة لما الطريق بيكون مش نامي بيبتلع الاهتزازات ويخاليك ماتحسش بيها وبالتالي بتحس بثبات
فهمت قصدي كدة
وبخصوص السرعة فنحن مش بصددها الان نحن بصدد الثبات

والله يا اخي معظم طرق السعوديه بقت عامله زي الطرق الزباله بتاعت مصر_أنا سافرت السعوديه تلات مرات لأداء العمره_
ولكن برضو علشان مانظلمش النترا لو انتا عايز النترا تبقي ثابته جدا وناعمه جدا طيب أمال سبت ايه للـ سوناتا ولا للـ أزيرا
لكل مقام مقام يا اخي العزيز ولكن لكي لا نظلم النترا فثباتها لحد 140 كويس ودي سرعه مش هينه

esam_ayad 27-04-2012 03:40 PM

شكرا لكل من شارك في الردود والمناقشات
ولكن عندي سؤال جديد وهو
هل مكيف النترا الجديده قوي أو زي مابيتقال (تلاجه ) ولا تعبان ومايسدش في الحر؟

elantabli 05-05-2012 02:47 PM

بسم الله الرحمن الرحيم
انا اسف لكل واحد جاب لنترا 2012
دة راى عن السيارة انا عمات 23000 لد دلواتى

1-السيارة من الشكل حلوا اوى
2-الكوتش واحش اوى اوى وعندى الكوتش بطير منة حتت وكنت ماشى 120 واحد قطع على الطريق دست فرامل جمدة الكواتش طلعت منة كام حتة والعربية مشية بدب
3- العفشة وحشة اوى اوى اوى العربية بتعوم من ورا فى عين الاوط او اى مطاب
+ وطية يعنى لو فى اتنين لجلسن ورا +شنط تحك فى المطب
من الامام فى الطب عين الاقط تسمع صوت كركبة وبردة وحشة اوى
وعيب العوامان وعدم السبات هو العفشة
ودة على ليسان ناس من التوكيل ان الكواتش وحش والعفشة فيها عيب وعشان
تتحسن الولى اغير العفشة والكاوتش يعنى اشترى عربية زيرو عشان اغير فيها
4- العربية خفيفة
5-بتعوم زى المرجاحة
6بسمع كل حاجة برة -الهوا -كل حاجة الدبدبة--
7-من جوة كل حاجة بتعمل صوت فبر الباب فبر الطبلوة
خمات وحشة رخيسة خفيفة عشان المكسب الله يخربيوتهم
فى الجرى بتجرى فى المافات تمام
8-عربية فى منها 13 كاتجرى فى سرقة اكتر من كدة
عربيتى بى 143 ارباج وحدة من غير ABS تهريج
انا اسيف على الاطالة بس عشان الكل يعرف ان فى عربيات احسن من كدة كتير
منخدش بلشكلدة عربيت الاول مرة يركب عربية اسف محدش يزعل منى

elantabli 05-05-2012 02:50 PM

التكيف كويس هيزبط العربية تمام

الساعة الآن 06:07 AM.