مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   كار كير مصر موتورز (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=222)
-   -   كيف تغسل سيارتك بالطريقة المُثلي ؟ (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=46805)

momen_bondok 07-01-2012 02:41 PM

رد: كيف تغسل سيارتك بالطريقة المُثلي ؟

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fineart607 (المشاركة 440109)
جزاكم الله خير

وجزاك اخى فى الله

غريبو99 09-01-2012 09:59 AM

:THUMBS~220::THUMBS~220:: THUMBS~220:
:12A96E~160::12A96E~160:
:THUMBS~220::THUMBS~220:: THUMBS~220:

محمد فيصل 09-01-2012 11:04 AM

:GROWIN~12::GROWIN~12::GR OWIN~12::GROWIN~12::GROWI N~12::GROWIN~12::GROWIN~1 2::GROWIN~12::GROWIN~12:: GROWIN~12::GROWIN~12::GRO WIN~12::GROWIN~12::GROWIN ~12::GROWIN~12::GROWIN~12 ::GROWIN~12::GROWIN~12::G ROWIN~12::GROWIN~12::GROW IN~12::GROWIN~12::GROWIN~ 12::GROWIN~12::GROWIN~12:

محمد 16-01-2012 01:33 AM

مساء الخير ياجماعه
بصراحه موضوع جميل العنايه بالسياره بيستهوينى, الواحد مننا بيقضى وقت كبير من عمره فى السياره
المهم عاوز اضيف بعض الاشياء المهمه عند غسيل السياره
1. االبدايه بالتنظيف من الداخل واستخدام المكنسه الكهربائيه لشفط الاتربه من ارضيه السياره وعدم استخدام البلاور
2.غسيل التابلو والكنسول وفرش الابواب وقوايم من الدخل بسفنجه معصوره (انا بستخدم شاور استحمام رخيص )العبوه 6جنيه بتغسل اكتر 20 مره وبتعمل ريحه حلوه
3. نلمع التابلو والكنسول وفرش الابواب والقوايم من الدخل باى ملمع موبليا بيعمل نتيجه وريحه هايله
5.نفس السفنجه المعصوره ننظف قوايم الابواب وحوض الابواب والشنطه
6. نغسل السياره من الخارج بالماء والشاور بفوطه سميكه وبلاش فرشه الكنس لانها بتجرح البويه رجاء عدم استخدام خرطوم المياه بيكفى جردل مياه ولا ننسى الزجاج من الداخل
اهم حاجه نشطف السياره كويس جدا ونشفها كويس جدااااااااااااااا , غسيل الدواسات والكاوتش بيكون بالفرشه.لوعاوز تدلعها رشة ملمع موبلياعلى فوطه ناعمه ونمسح زجاج وجسم السياره كله وشوف ملمس البويه yesyes
اسف طولت عليكم :thnkr::thnkr:
على فكره الموضع دا بياخد منى نصف ساعه بس وبعمله مره كل شهر تقريبا بس انا هاوى الموضوع و بحس السياره مبوسطه:10FEE3~1106: وعلى فكره لوماكنتش حابب تعمل الموضوع دا الافضل ماتقدمش عليه وروح محطه البنزين ارجو ان اكون اضفت شى جديد

momen_bondok 16-01-2012 02:09 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد (المشاركة 596376)
مساء الخير ياجماعه
بصراحه موضوع جميل العنايه بالسياره بيستهوينى, الواحد مننا بيقضى وقت كبير من عمره فى السياره
المهم عاوز اضيف بعض الاشياء المهمه عند غسيل السياره
1. االبدايه بالتنظيف من الداخل واستخدام المكنسه الكهربائيه لشفط الاتربه من ارضيه السياره وعدم استخدام البلاور
2.غسيل التابلو والكنسول وفرش الابواب وقوايم من الدخل بسفنجه معصوره (انا بستخدم شاور استحمام رخيص )العبوه 6جنيه بتغسل اكتر 20 مره وبتعمل ريحه حلوه
3. نلمع التابلو والكنسول وفرش الابواب والقوايم من الدخل باى ملمع موبليا بيعمل نتيجه وريحه هايله
5.نفس السفنجه المعصوره ننظف قوايم الابواب وحوض الابواب والشنطه
6. نغسل السياره من الخارج بالماء والشاور بفوطه سميكه وبلاش فرشه الكنس لانها بتجرح البويه رجاء عدم استخدام خرطوم المياه بيكفى جردل مياه ولا ننسى الزجاج من الداخل
اهم حاجه نشطف السياره كويس جدا ونشفها كويس جدااااااااااااااا , غسيل الدواسات والكاوتش بيكون بالفرشه.لوعاوز تدلعها رشة ملمع موبلياعلى فوطه ناعمه ونمسح زجاج وجسم السياره كله وشوف ملمس البويه yesyes
اسف طولت عليكم :thnkr::thnkr:
على فكره الموضع دا بياخد منى نصف ساعه بس وبعمله مره كل شهر تقريبا بس انا هاوى الموضوع و بحس السياره مبوسطه:10FEE3~1106: وعلى فكره لوماكنتش حابب تعمل الموضوع دا الافضل ماتقدمش عليه وروح محطه البنزين ارجو ان اكون اضفت شى جديد

جزاك الله خيراً على الإضافة وبأذن الله تكون في ميزان حسناتك

الساعة الآن 01:36 PM.