مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   Corolla (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=227)
-   -   تجربتى مع تغيير زيت الموتور بعد ما قعد 33 ألف كم و مازلت أستخدم زيت Misr1 المعدنى الأكثر من ممتاز (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=97457)

mr_astra 26-09-2012 09:58 AM

رد: تجربتى مع تغيير زيت الموتور بعد ما قعد 33 ألف كم و مازلت أستخدم زيت Misr1 المعدنى الأكثر من ممتاز

انا نزلت الزيت فى عربية 1985 ماركة لادا 2107 على 26 الف كيلو

Toyota Corolla 26-09-2012 07:13 PM

رد: تجربتى مع تغيير زيت الموتور بعد ما قعد 33 ألف كم و مازلت أستخدم زيت Misr1 المعدنى الأكثر من ممتاز

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة borio1704 (المشاركة 767218)
أنا متفق معاك تماما من ناحية إن موضوع تغيير الزيت على 3000 و5000 كيلو دي حاجة عاملاها شركات الزيوت عشان يبيعو أكتر

بس لو أنا مطرح شركات السيارات مش هضحي بسمعتي عشان زيت

لو أخدت بالك إن كتالوج العربية بيحددلك أقل نوع زيت موتور ممكن تستخدمه في عربيتك، ومحددلك كمان المسافة المتوقعة عشان تغير النوع ده بالتحديد (اللي هو أقل نوع مسموح)، فلو عايز تحط نوع أحسن فالأكيد إن المسافة اللي هتغير الزيت عليها هتزيد.

اللي كمان هتلاقيه مكتوب في الكتالوج إن الزيت لازم يتغير على مسافة أقل لو العربية بتتعرض لظروف تشغيل شاقة، وأهم حاجات مكتوبة في الموضوع ده هي السواقة في الزحمة، أو السواقة في الجو المغبر، أو المشاوير القصيرة اللي ما بتخليش الموتور يلحق يسخن، ومتهيألي مفيش عربية في مصر مش بيحصلها التلات حاجات دول مع بعض !!

المشكلة بقى إن الكتالوج مش بيقول إمتى الزيت يتغير لو العربية بتخدم خدمة شاقة !!!

لو عايز معلومات أكتر في الموضوع ده أدخل على الموضوع ده:
"قواعد اختيار زيت الموتور.. إزاي تعرف الزيت المناسب؟؟؟"

...

أنا جبت العربية من غير كتالوج يمكن عشان هى خليجى مبينزلهاش !! ولو المصريين هيتبعوا سياسة الاستخدامات الشاقة مع تغيير الزيت كان زمانهم بيغيروه كل يوم هههه :crazyW14: ، أنا دخلت على اللينك اللى انت حطه و عرفت حاجة كان نفسى أعرفها و اللى هى ال SF و SL و SJ و الحجات ديه و ان كل ما الحرف اللى بعد الS تريتيبه تأخر فى الأبجدية كل ما نوعية الزيت كانت أفضل و خصوصا للسيارات الحديثة و أنا الزيت اللى بستخدمه SL و شكرا على الاضافه شكر وتقدير

Toyota Corolla 26-09-2012 07:17 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة M.TONSY (المشاركة 767240)
كتم بقى على الموضوع ده
لحسن تويوتا لو عرفت اللى انت عامله فى عربياتها ده هتسحبها منك:014FDA~117:

هو أنت فاكرها لسه معرفتش هههههههههههه :shy: بيقولك فيه زيت جامد جدا نزل ايه رأيك نجربه سوا هو تقريبا كده اسمه زيت
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
كريستال ههههههههههههههههههههههههه :fun_36_3_16[1]::waving:

Toyota Corolla 26-09-2012 07:21 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mr_astra (المشاركة 767342)
انا نزلت الزيت فى عربية 1985 ماركة لادا 2107 على 26 الف كيلو

هى ديه التجارب ولا بلاش مش تقولى بينزلوا زيت على 3000 و 5000 كم هههه :00db9337ef155724e76
أنا قريت المعلومة:

كل ما كان الحرف اللي مكتوب متأخر في الأبجدية الانجليزية.. كان الزيت ده أحسن
يعني (G) أحسن من (F)... و(M) أحسن من (L)

طبعا.. كل ما كان الرمز ده أعلى ... الزيت يبقى أغلى

أحسن زيت حاليا مستواه (N) لمواتير البنزين.. و(J) لمواتير الديزل
مفيش حاليا أقل من SF لمواتير البنزين... وCD لمواتير الديزل
و الزيت اللى أنا بستخدمه مدون عليه API SL الحمدلله بس مكتوب عالجركن 8000 كم فعلا دول عايزين يكسبوا وبس

محمد صالح - المحامى 26-09-2012 07:49 PM

هى العربية عملت حاجة غلط
وانت بتعاقبها
:fun_10_9_206[1]::fun_10_9_206[1]::00020080:

الساعة الآن 05:18 AM.