مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   الشهر العقارى (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=219)
-   -   كل ما يخص الشهر العقارى (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=25323)

ايمن عبدالحميد 28-03-2011 12:57 AM

رد: كل ما يخص الشهر العقارى

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة CARDIO (المشاركة 379446)
السلام عليكم و رحمته وبركاته
انا خبرتى زيرو فى العربيات و عندى شويه اسئله لو سمحت علشان انا خايفه يتنصب عليه و الناس ما بقاش عندها ضميرللاسف
1دلوقتى انا لو حشترى عربيه من حد ايه الاوراق اللى لازم اخدها منهو اخد بالى لا ينصب عليه فى ايه؟
2 رجاء توضيح الفرق بين نقل الملكيه و التوكيل و الترخيص ؟و بناء عليه انهى احسن اعمل عقد و اللا اخد توكيل؟

جزاكم الله عنى خيرا

رجاء توضيح الفرق بين نقل الملكيه و التوكيل و الترخيص ؟و بناء عليه انهى احسن اعمل عقد و اللا اخد توكيل؟

نقل الملكية : هو تغيير اسم مالك السيارة فة الرخصة الى اسم شخص اخر بموجب عقد مسجل
التوكيل : هو منح شخص اخر غير المالك حق فى شىء معين كإدارة شئون السارة او نقل ملكيتها لنفسة وللغير او اى شىء اخر
الترخيص : هو تجديد رخصة السيارة المنتهية رخصتها
اما بالنسبة لسؤالك عقد ولا توكيل افضل فالاستاذ محمد الصعيدى تفضل بالرد وباختصار لو الرخصة مدتها طويلة يبقى توكيل علشان تستفيد بالمدة ولو قصيرة تنقل ملكية بالعقد
واى خدمة

batigol19 28-03-2011 08:27 PM

السلام عليكم

يا جماعة,,,هو الرسوم والضرايب للعربية بي ام دبليو 320i و318i بكام؟

وشكراً.

roaahim 28-03-2011 11:14 PM

استاذ ايمن او استاذ محمد الله يكرمكم ممكن تردوا على ؤالى ضرورى جدا بعد اذنكم

roaahim 31-03-2011 01:35 AM

السلام عليكم دلوقتى انا ليا كذاسؤال دلوقتى العربية دى كان معمول لها توكيل رسمى عام مش توكيل بيع سيارة يعنى اتعمل بالبطاقة مش بشهادة بيانات الكلام دة 2007 ورغم كدة صاحبها رخصا ف2008 وتانيا معمول محضر بفقد شهادة بيانات ف11 2010 دلوقتى صاحبها حيروح معايا المرور وندفع الصرايب والتامين على ماعتقد عشان يطلعلى شهادات بيانات للشهر العقارى وطبيعى لو اتباعت لحد صاحبها مش حيكون له اى صفة مظبوط دلوقتى هل فالشهر العقارى بيعرفوا اذا كانت متباعه قبل كدة تانيا انا شايف بطاقته منتهية من شهر 6 2010 وبيقولى عادى فالتوكيلات ثالثا هو كام اصلا رسوم تسجيل ماروتى 1997 لان فالجدوال بتاع استاذ محمد 412 بس الكلام دة السنة اللى فاتت لانى شايف الحل انى ابيعها لنفسى بعقد مسجل واخلص عشان اروح تانى يوم المرور اثبت الملكية واطلب نقل ملكية انشالله

ايمن عبدالحميد 31-03-2011 03:50 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة roaahim (المشاركة 383445)
السلام عليكم يااخى انا قدامى عربية ماروتى بس رخصتها منتهية من شهر 10 2008 والفحص ميعاده 10 2010 المهم هو كان معاه شهادات بيانات وعمل محضر بفقدانها وورانى المحضر انها ضاعت منه فانا
يروح يطلع واحدة تانية بسيطة دى
خايف الايكون باعها قبل كدة لحد والا انت اية رايك يااخى وهل فالشهر العقارى يقدروا يعرفوا انه بيعها قبل كدة والالا ولك جزيل الشكر لا طبعا طالما الرخصة بإسمة
وسؤال تانى يااخى ممكن ما يكنش لك معرفة بية هى شهادات البيانات دى بتطلع من المرور من غير مايدفع ضرايب وتامين العربية فالفترة السابقة والا عادى ممكن يطلعوها كدة وشكرا

شهادة البيانات بتطلغ بالرخصة بشرط عمل شهادة براءة ذمة ، ولكن ممكن يظل مطالب بالضريبة واللوحات المعدنية

ايمن عبدالحميد 31-03-2011 03:56 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة roaahim (المشاركة 386418)
السلام عليكم دلوقتى انا ليا كذاسؤال دلوقتى العربية دى كان معمول لها توكيل رسمى عام مش توكيل بيع سيارة يعنى اتعمل بالبطاقة مش بشهادة بيانات الكلام دة 2007 ورغم كدة صاحبها رخصا ف2008 وتانيا معمول محضر بفقد شهادة بيانات ف11 2010 دلوقتى صاحبها حيروح معايا المرور وندفع الصرايب والتامين على ماعتقد عشان يطلعلى شهادات بيانات للشهر العقارى وطبيعى لو اتباعت لحد صاحبها مش حيكون له اى صفة صح وميقدرش يتعامل فى المرور اصلا
مظبوط دلوقتى هل فالشهر العقارى بيعرفوا اذا كانت متباعه قبل كدة تانيا انا شايف بطاقته منتهية من شهر 6 2010 وبيقولى عادى فالتوكيلات ثالثا هو كام اصلا رسوم تسجيل ماروتى 1997 لان فالجدوال بتاع استاذ محمد 412 بس الكلام دة السنة اللى فاتت لانى شايف الحل انى ابيعها لنفسى بعقد مسجل واخلص عشان اروح تانى يوم المرور اثبت الملكية واطلب نقل ملكية انشالله

طب ما تقول من الصبح ان معاك توكيل بالبيع لنفسك ، اقلب بقى الراجل خالص وروح سجل لنفسك فى الشهر القارى بعد ما تجيب شهادة بيانات للشهر العقارى من المرور وهتسسد مخالفاتك وضريبة تجديد لسنة او اتنين زى ما تحب وتفحص بقى وتنقلها باسمك ، ومعلوماتى ان الماروتى 1997 تسجيلها رخيص لن يتعدى 200ج تقريبا ولو فى حاجة كلمنى على الموبايل 0102421493واى خدمة

roaahim 31-03-2011 11:55 PM

شكرابااستاذ ايمن انا مش معايا توكيل هو كان عامل توكيل عام لشخص تانى بيبع السيارة لنفسه والغير فلما روحت المرور انا وصاحب العربية الموظفة رفضت رفض قاطع استخراج شهادات بيانات تانية غير لما يجى الراجل اللى معاه التوكيل وويوقع على اقرار بفقد الشهادة البيانات الاولى ويجيب محضر م القسم بكدة كمان دلوقتى هو قدمه 3 حلول يايخلص ويدفع رشوة فالمرور ويطلع شهادة تانية ودة صعب بس مش مستحيل يا يجيب اللى معاه توكيل يوقع على الاقرار وينهى المشكلة ياروح الشهر العقارى ويعمللى توكيل وطبعا دى اسهل طريقة لان انت عارف انه ممكن يخلص مع اى موظف مع احترامى للناس الكتيرة الشريفة فسؤالى لحضرتك انا موقفى ايه لانى تعاملت مع الناس دى بحسن نية الاهم انه فعقود البيع الابتدائى لان انا حابدل العربية دى بعربيتى 127 مكتوب انى استلمت منهم 11 الف جنية تمن العربية 127 ودة مش حقيقى وبالنسبة للعقد الماروتى مكتوب فية انى العربية تم مبادلتها بعربية 127 ومش مذكور فلوس شفت حسن النية بيودى لفين ايه موقفى القانونى اذا اردت انهاء البيع دة مع ملاحظة ان فيه شرط جزائى بالف جنية علينا احنا الاتنين جزاك الله خير

الساعة الآن 02:57 PM.