مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   إطارات السيارة (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=151)
-   -   قبل ما تركب جنوط للعربيه اقرأ الموضوع ده .. ( منقول ) (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=63997)

karem ali 30-10-2011 07:06 PM

رد: قبل ما تركب جنوط للعربيه اقرأ الموضوع ده .. ( منقول )

موضوع ممتاز تسلم ايدك:36_1_1[1]:

sergeant 31-10-2011 08:16 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة romio.drift (المشاركة 529345)
هل اذا كان الانش الخاص بالسيارة مثلا 28.6 واصبح بعد الجنوط الجديده اقل بكثير يعني مثلا 26.8
في مشكله على عزم السياره واستهلاك الوقود ولا كده احسن ويبقى اخف من الاول على العربية ؟؟
ارجو الافاده مع خالص الشكر :)

بص يا بشا الموضع انه الكوتش بيختار مقاصو على اساس المتور وقوته ووزن العربيه وعدد افردها وهكذا
طيب ايه الفرق بين العجله 28.6 اينش والعجله 26.8 اينش اولا اختلاف في قوه التحميل والنقشه والسرعه وال RBM بتاع العجله ودا مرتبط ارطباط كلي بال حجم العجله يعني العجله 28.6 عدد لفتها على الطريق غي الميل الواحد اقل من العجله 26.8 على الطريق في الميل الواحد

طب دا معناه ايه الكوتش 28.6 لو هو دا الاصلي الي مختار على اساس حسبات فرامل ووزن وقوه متور وتحميل عربيه وسرعه لو تيجي تغير المقاس لاقل وحتى لو كنت بتسوقها لوحدك مع العجله26.8 ممكن دا يعمل slip للكوتش يعني زحلقه ودا لان عدد لفتها اكتر من 28.6 ودا حيضيع اداء العربيه والعكس لما تعلا بالمقاس على متور استوك

ودا صراحه بيخليني اجري مع اي عربيه مكبر شنطها ومش معدل في متورها وانا مستريح وواثق انو حيتفرم على الطريق ..
ويارب اكون وضحت الصوره

engwms 20-11-2011 11:15 PM

الف شكر ع المعلومات القيمة دى:Bravo:

romio.drift 20-12-2011 12:14 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sergeant (المشاركة 543279)
بص يا بشا الموضع انه الكوتش بيختار مقاصو على اساس المتور وقوته ووزن العربيه وعدد افردها وهكذا
طيب ايه الفرق بين العجله 28.6 اينش والعجله 26.8 اينش اولا اختلاف في قوه التحميل والنقشه والسرعه وال RBM بتاع العجله ودا مرتبط ارطباط كلي بال حجم العجله يعني العجله 28.6 عدد لفتها على الطريق غي الميل الواحد اقل من العجله 26.8 على الطريق في الميل الواحد

طب دا معناه ايه الكوتش 28.6 لو هو دا الاصلي الي مختار على اساس حسبات فرامل ووزن وقوه متور وتحميل عربيه وسرعه لو تيجي تغير المقاس لاقل وحتى لو كنت بتسوقها لوحدك مع العجله26.8 ممكن دا يعمل slip للكوتش يعني زحلقه ودا لان عدد لفتها اكتر من 28.6 ودا حيضيع اداء العربيه والعكس لما تعلا بالمقاس على متور استوك

ودا صراحه بيخليني اجري مع اي عربيه مكبر شنطها ومش معدل في متورها وانا مستريح وواثق انو حيتفرم على الطريق ..
ويارب اكون وضحت الصوره

الف شكر يا باشا افدتني جدا اظن دا اللي كنت عايز افهمه شكرا لك

hhhesham 20-12-2011 12:30 AM

مجهود رائع .
طب مثلا غبور بينزل العربيه باقل حاجه علشان السعر لكن ممكن نفس العربيه يركبلها اكبر ده غير ان تغيير الجنط بيجى على العفشه جامد
بس كان فى سؤال اخير هو انت من اسكندريه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

الساعة الآن 10:16 AM.