مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   موضوعات متميزة (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=122)
-   -   شيزوفرينيا - 1- الفانوس بالفانوس والبادى اظلم (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=37720)

mialbedewy 25-10-2010 05:59 PM

رد: شيزوفرينيا - 1- الفانوس بالفانوس والبادى اظلم

السلام عليكم
احنا عندنا تاكسي بس مش من القاهرة واحب اقول اننا اشتغل معانا سواقين كتير منهم اللي مش تمام ومنهم من هو في غاية الاحترام والاخلاق ومنهم الانسان البسيط اللي بيزود دخلة بطريقة مشروعه فمش لازم يا جماعه نحكم علي كل سواقين التاكسي انهم ناس مش ولا بد
وكمان ممكن نلتمس ليهم العذر في انهم طول النهار علي الطريق الزحمة والحر علي فكرة شغلانة السواقة دي من اكتر الشغلانات ارهاقا ده مش هزار خصوصا في العربيات المتهالكة السواق بيرجع آخر النهار مش شايف قدامة وعايز يترمي علي اي كنبة ولا سرير
وكان حصلنا موقف من اسبوع تقريبا وهي ان التاكسي كان بيطلع مطب معروف لكل الناس في المكان ده فمرة واحده قامت واحده ست خبطت من ورة كانت جاية مسرعه وشكل معهاش فرامل فكسرت الفانوس الشمال وتقريبا وقعت الاكصدام وخبطت الرفرف جامد وهب مرة واحد السواق لقاها جريت فجري وراها وجابها بعد مسافة بسيطه فاتصلت باخوها وشغلناتها هي واهلها شغلانات حساسة المهم اعتذرت ودفعت حق السمكري وابويا دفع حق الدهان بس تخيل ان واحده زي دي كانت ممكن تقتل واحد وتجري برضه
---------------------
وموقف تاني حصل كنت راكب مكروباص داخلي والطريق كان زحمة فالمكروباص يدوبك لمس عربية اوبترا قدامة محصلهاش اي حاجة اطلاقا فلقينا واحد وابنه تقريبا فتوات نازلين وبيقولو للسواق انت بتشتم ليه مع ان السواق رغم انه شاب بس شكلة محترم لا شتم ولا نيل وعوروه ببوكس وهو لسه منزلش من العربية وكانو شايلين خنجر والناس اتلمت ورغم ذلك كله نزلهم بعد شوية وراح يوضحلهم انه مشتمش

data 25-10-2010 07:30 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mialbedewy (المشاركة 268889)
السلام عليكم
فلقينا واحد وابنه تقريبا فتوات نازلين وبيقولو للسواق انت بتشتم ليه مع ان السواق رغم انه شاب بس شكلة محترم لا شتم ولا نيل وعوروه ببوكس وهو لسه منزلش من العربية وكانو شايلين خنجر والناس اتلمت ورغم ذلك كله نزلهم بعد شوية وراح يوضحلهم انه مشتمش

بس انت جبت المفيد هنا
على الرغم من ان السواق غلطان بسيط جدا بس دول زودوها شويا
اقسملك برب العز انا لو سلختهم واقتلتهم قتلة بشعة مش هحس بالذنب
اصل الواحد مفروض يقدر واحد شغال سواق وطالع عينه وعين اللى جابوه والزمن مجننه
وواحد عايش حياة مترفهه نوعا ما وشايف نفسه

عموما انا لقيت الحل الجوهرى لابو نورا
بس مايزعلش منى بقا ويدينى ويرن اصله شكله هيحبنى يعنى ويدينى الطريحة GIFT4U

انا ضميرك مأنبك صح الى حد ما
قدر سعر التصليحات اللى انت عملتها للراجل فى الشاهين
وراح اتبرع بيهم فى المسجد او الكنيسة او حتى المعبد اليهودى ( كل واحد وعلى اساس دينه ) ماتصلى على النبى ده طبعا اقتراح لكل الاعضاء
وفيه حل تانى بردك بس ابو نورا مش هيفضله
هو بس يدينى الكوريك وانا هقومله بالواجب فى عربيته (ساعة زمن بس) 444546

Badr Salah 25-10-2010 08:12 PM

بص يا ابو نور يا كبير
الموضوع ده بيحصل كتير جداص دلوقتي والسواقة في مصر بقة كلها قلة ادب وكمان قلة قيمة
حول تمسك نفسك علي قد ما تقدر لو الموضوع بسيط لكن لو الموضوع متعمد وجت خبطة جامدة
يقبة علية وعلي اعدائي وتروح تطلع......امه. المهم ان الواحد ما يفقدش اعصابه بسهولة لأن الموضوع ده بقة كتير جداً لو كل مرة ها نتخانق اكيد في مرة مش ها تيجي سليمة...وربنا يسترها

Injection 26-10-2010 08:39 AM

السواق شكله عرف عنوان أبو نورا يا جماعة, وعمل معاه الواجبBOXBOX.

فينك يا أبو نورا, ما تخافش يا باشا, أنت معاك رجالة
36_1_5[1].

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة data (المشاركة 268950)
بس انت جبت المفيد هنا
على الرغم من ان السواق غلطان بسيط جدا بس دول زودوها شويا
اقسملك برب العز انا لو سلختهم واقتلتهم قتلة بشعة مش هحس بالذنب
اصل الواحد مفروض يقدر واحد شغال سواق وطالع عينه وعين اللى جابوه والزمن مجننه
وواحد عايش حياة مترفهه نوعا ما وشايف نفسه

عموما انا لقيت الحل الجوهرى لابو نورا
بس مايزعلش منى بقا ويدينى ويرن اصله شكله هيحبنى يعنى ويدينى الطريحة GIFT4U

انا ضميرك مأنبك صح الى حد ما
قدر سعر التصليحات اللى انت عملتها للراجل فى الشاهين
وراح اتبرع بيهم فى المسجد او الكنيسة او حتى المعبد اليهودى ( كل واحد وعلى اساس دينه ) ماتصلى على النبى ده طبعا اقتراح لكل الاعضاء

وفيه حل تانى بردك بس ابو نورا مش هيفضله
هو بس يدينى الكوريك وانا هقومله بالواجب فى عربيته (ساعة زمن بس) 444546

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mialbedewy (المشاركة 268889)
السلام عليكم
احنا عندنا تاكسي بس مش من القاهرة واحب اقول اننا اشتغل معانا سواقين كتير منهم اللي مش تمام ومنهم من هو في غاية الاحترام والاخلاق ومنهم الانسان البسيط اللي بيزود دخلة بطريقة مشروعه فمش لازم يا جماعه نحكم علي كل سواقين التاكسي انهم ناس مش ولا بد
وكمان ممكن نلتمس ليهم العذر في انهم طول النهار علي الطريق الزحمة والحر علي فكرة شغلانة السواقة دي من اكتر الشغلانات ارهاقا ده مش هزار خصوصا في العربيات المتهالكة السواق بيرجع آخر النهار مش شايف قدامة وعايز يترمي علي اي كنبة ولا سرير
وكان حصلنا موقف من اسبوع تقريبا وهي ان التاكسي كان بيطلع مطب معروف لكل الناس في المكان ده فمرة واحده قامت واحده ست خبطت من ورة كانت جاية مسرعه وشكل معهاش فرامل فكسرت الفانوس الشمال وتقريبا وقعت الاكصدام وخبطت الرفرف جامد وهب مرة واحد السواق لقاها جريت فجري وراها وجابها بعد مسافة بسيطه فاتصلت باخوها وشغلناتها هي واهلها شغلانات حساسة المهم اعتذرت ودفعت حق السمكري وابويا دفع حق الدهان بس تخيل ان واحده زي دي كانت ممكن تقتل واحد وتجري برضه
---------------------
وموقف تاني حصل كنت راكب مكروباص داخلي والطريق كان زحمة فالمكروباص يدوبك لمس عربية اوبترا قدامة محصلهاش اي حاجة اطلاقا فلقينا واحد وابنه تقريبا فتوات نازلين وبيقولو للسواق انت بتشتم ليه مع ان السواق رغم انه شاب بس شكلة محترم لا شتم ولا نيل وعوروه ببوكس وهو لسه منزلش من العربية وكانو شايلين خنجر والناس اتلمت ورغم ذلك كله نزلهم بعد شوية وراح يوضحلهم انه مشتمش

الرجالة دى كلامها زى الفل, ربنا يكرمكواROSE4U.

lol64 26-10-2010 09:03 AM

والله ياوائل انت راجل محترم وبرنس بجد انك بتفكر بالشكل ده وضميرك بيانبك
فكره تقدير الخبطات اللى انت عملتها للتاكسى ودفعها فى الجامع فكره رائعه احى العضو اللى قالها هليها

وحمد لله عالسلامه ياابو شهاب 3

الساعة الآن 06:37 PM.