مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   كيا سيراتو Cerato (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=137)
-   -   ملاحظاتى على تجربه النيو سيراتو بعد 1000 ك (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=15750)

e_abouelregal 22-11-2009 06:03 AM

رد: ملاحظاتى على تجربه النيو سيراتو بعد 1000 ك

عربيه مش خليجى
ومفتاحها عادى والمبلغ طالبونى بدفعه وفعلا دفعته
وعلى فكرة بعد شهر من ركنه السيارة عندهم وماحدش اتحرك من التوكيل الا بعد ما بعت شكوى للشركة الام

m_o_sakr 22-11-2009 08:43 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة e_abouelregal (المشاركة 101270)
ده الكلام اللى التوكيل قاله ان الراجل اللى كان بيحاول يدورها عطل التحكم
كمان الصيانه رفض يدينى تقرير عن الوضع - بصراحة كنت عايز ابعت التقرير للشركة الام
علشان اعرف مدى صحة اللى بيقوله
ده غير ان انا لما سالت فى التوكيل (محمد ذكى) عن فيه خدمة عندهم علشان عربيه تيجى تقطر عربيتى العطلانه قالولى مافيش وانت لازم تتصرف وتجيب العربيه عندنا فى التوكيل

ممكن فعلاً علشان العربيه فيها كمبيوتر (وحده تحكم) فممكن لو تم عمل وصله البطاريه غلط او عمات ماس ( شرز كهربى) و هيا بتتوصل تكون حرقت الكنترول يونيت
أغلب مراكز الخدمه معندهاش خدمه الونش لسحب السيارات المتعطله
محمد زكى مش وكيل, محمد زكى مركز خدمه معتمد

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة e_abouelregal (المشاركة 101272)
عربيه مش خليجى
ومفتاحها عادى والمبلغ طالبونى بدفعه وفعلا دفعته
وعلى فكرة بعد شهر من ركنه السيارة عندهم وماحدش اتحرك من التوكيل الا بعد ما بعت شكوى للشركة الام

لو كان العطل فعلاً سببه التوصيله بتاعت الكهرباء فده بيعتبر سوء استخدام و التصليح بيكون على حساب العميل
قطع غيار زى الكنترول يونيت مش من الطبيعى انها تبوظ بسرعه و بالتالى اكيد لم تكن متوفره فى التوكيل و عبال متيجى من كوريا, يا دوبك شهر, بس انا مش عارف الظروف بالضبط بس ربنا معاك و يعوض عليك فى الألفين جنيه

ابو عبدالله 07-05-2010 06:03 AM

شكرا ياسيدى المحترم على المجهود

ايمى7 10-05-2010 05:25 PM

ان اشتريت السيراتو وهى فعلا عفشتها ناشفه ويمكن ده العيب الوحيد فيها وانا اتغلبت عليه شويه بسيطه بانى فرغت الهوا فى العجل ووضعت مكانه نيتروجين وده قللها الخبط فى المطبات وده بيتعمل فى بنزينات كتير ويتكلف 20 جنيه فقط لكن انا ليه استفسار بالنسبه فى حاجه اسمها فيكوول وهو فيلم بيركب على زجاج السياره لتقليل الحراره جوا السياره ارجو الافاده عنه لمن يعلم عنه اى شيء

maea 10-05-2010 11:09 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ايمى7 (المشاركة 179337)
ان اشتريت السيراتو وهى فعلا عفشتها ناشفه ويمكن ده العيب الوحيد فيها وانا اتغلبت عليه شويه بسيطه بانى فرغت الهوا فى العجل ووضعت مكانه نيتروجين وده قللها الخبط فى المطبات وده بيتعمل فى بنزينات كتير ويتكلف 20 جنيه فقط لكن انا ليه استفسار بالنسبه فى حاجه اسمها فيكوول وهو فيلم بيركب على زجاج السياره لتقليل الحراره جوا السياره ارجو الافاده عنه لمن يعلم عنه اى شيء

السلام عليكم هو فعلا في افلام v cool ومركات تانية كتيرموجودة دلوقتي في مصر ودي بيبقي فيلم لونة ابيض شفاف عازل للحرارة بنسبة تقريبا 90% وبيكون سعرة حوالي 1500جنية للعربية كلها ودا تلاقية في بنزينة وطنية علي دائري المعادي وأرجو اكون افدك

الساعة الآن 02:55 AM.