مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   شيرى إسبيرانزا CHERY SPERANZA (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=43)
-   -   السادة ملاك اسبرانزا الكرام .. الإجابة عن إستفساراتكم الفنية (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=25329)

odaoda 06-05-2010 05:16 PM

رد: السادة ملاك اسبرانزا الكرام

مع تقديرى لرد حضرتك واهتمامك انك تفدنا بس صدقنى الحلول دىكلها غير حقيقية
ارجوك قولنا لو العيوب فعلا ملهاش حل اوقلنا ان الشركة هتحاول تتلافى العيوب دى فالموديلات الى جاية بس بلاش تقول ان فى حلول
لان صوت الزجاج الاسبراى الى بتقول علية بيخشن الزجاج وبيتقلة وبياكل الجلدة بتاعتة
ثانيا صوت الموتور فعلا مبيعتمدش على البنزين لان فى ناس حطت 95 وبردو محصلش حاجة وفضل التسقيف
ثالثا الحدفة الى فلدركسيون دى مسمعش عنها حاجة بس كدة
وبشكر حضرتك جدا جدا جدا على اهتمامك بالرد مع كامل احترامى ليك وللخير الى بتعملة

khashemabdala 06-05-2010 09:09 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة monytork (المشاركة 176498)
السلام عليكم ورحمة الله
اود ان اقدم خدماتى للجميع بكل ما يتعلق السارة اسبرانز بجميع الفئات حيث انى اعمل مهندس صيانة داخل توكيل ابو الفتوح
ومن لدية اى سؤال يتفضل
ptmnlo123per122
رجاء من الادارة التثبيت
شكرا

رجاء يا بشمهندس ماذا أفعل مع الأتى:

العفشة: بتخبط من أدام يمين وبتزء والمساعد صوتو عالى أوى فى المطباط)كأن المساعد ضرب أو المقص مفكوك

المارشدير: لو على مطلع صغير مفيش عزم خالص لزم تكيس لحد 6 علشان ترجع و الغريب جدا بتاع ريحت شيات جمدا أوى

الفرامل: بتهرب مع المطباط يعنى لو تحتك تعريج فى الأرض و دست تتكتك وتخش لجوا من غير ماتأفش

الشكمان : مع الكبس كأنو مخروم أو مركب دفل

علبة الدركسيون: طبعا ألى متابعنى هيعرف أنى غيرت علبة الدركسيون فى صيانة الألف علشان صوت الباور عالى جدا حتى مع اللف الخفيف (الصوت رجع تانى) و يعتبر مافيش بور
الماتور : يسقف مع أى نقلة حتى الخامس و أنا ناقل على 4 رب م و بيقطع فى الصباح يعنى تحس أن فى تقتيعهزى بتاعة البوجيهات.

طبعا رهت بالمشاكل دى للتوكيل ومعملوش حاجة علشان كيدة عملت موضوع _دلونى على مركز خدمة

monytork 08-05-2010 12:33 AM

[quote=emad7759;177399]
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة monytork (المشاركة 177121)
السلام عليكم ورحمة الله

انا هتكلم معاكم بصراحة ولازم يكون فى سقة متبادلة
- نسقيف الموتور
دة عيب من البنزين الموجود فى السوق

ياباشا تسقيف اتلمتور ده مش عيب بنزين انا اخت عينات من البنزينه اللى انا بمون منها لقيته زى الفل

وبعدين العربيه مظبطه على بنزين 93 فيما فوقواحنا معندناش الا 92 فلمفروض ان العربيه تتبرمج من جديد او يتم سحبها من السوق

معلشى اللى انتا بتقوله ده مفهوش اى شىء من الصح انتا ياباشا كده بتوهنه وبدخلانا بيت جحا

]

من غير منخش فى جدال مع بعض انا بؤل لحدرتك ان البزين هو المسؤل الاول على تسقيف المتور والعربيات احسن حاجة فيها المتور وتكاد تكون الوحيدة وصدقنى على اختبار تقدر تحط بنزين 95 وتكون من بزينات محترمة على شوارع عمومية ( لايمكن العبث وخلط البنزين داخل التناكر )وداوم على هذة المحطة هتلاقى صوت التصقيفة راحت

مع الشكر

monytork 08-05-2010 12:38 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة odaoda (المشاركة 177407)
مع تقديرى لرد حضرتك واهتمامك انك تفدنا بس صدقنى الحلول دىكلها غير حقيقية
ارجوك قولنا لو العيوب فعلا ملهاش حل اوقلنا ان الشركة هتحاول تتلافى العيوب دى فالموديلات الى جاية بس بلاش تقول ان فى حلول
لان صوت الزجاج الاسبراى الى بتقول علية بيخشن الزجاج وبيتقلة وبياكل الجلدة بتاعتة
ثانيا صوت الموتور فعلا مبيعتمدش على البنزين لان فى ناس حطت 95 وبردو محصلش حاجة وفضل التسقيف
ثالثا الحدفة الى فلدركسيون دى مسمعش عنها حاجة بس كدة
و حضرتك جدا جدا جدا على اهتمامك بالرد مع كامل احترامى ليك وللخير الى بتعملة

بصراحةيا باشا موضوع الزجاج لية حل بس غير معترف بية داخل التوكيلات المعتمدة
وهو تغير الدواخل الجلد باخرى ولذلك لا يتم تفعيلة داخل التوكيل لو حضرتك الصوت مزعج لحضرتك تقدر تعمل زى مؤلت لحضرتك
شكرا

monytork 08-05-2010 12:48 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة khashemabdala (المشاركة 177555)
رجاء يا بشمهندس ماذا أفعل مع الأتى:

العفشة: بتخبط من أدام يمين وبتزء والمساعد صوتو عالى أوى فى المطباط)كأن المساعد ضرب أو المقص مفكوك

المارشدير: لو على مطلع صغير مفيش عزم خالص لزم تكيس لحد 6 علشان ترجع و الغريب جدا بتاع ريحت شيات جمدا أوى

الفرامل: بتهرب مع المطباط يعنى لو تحتك تعريج فى الأرض و دست تتكتك وتخش لجوا من غير ماتأفش

الشكمان : مع الكبس كأنو مخروم أو مركب دفل

علبة الدركسيون: طبعا ألى متابعنى هيعرف أنى غيرت علبة الدركسيون فى صيانة الألف علشان صوت الباور عالى جدا حتى مع اللف الخفيف (الصوت رجع تانى) و يعتبر مافيش بور
الماتور : يسقف مع أى نقلة حتى الخامس و أنا ناقل على 4 رب م و بيقطع فى الصباح يعنى تحس أن فى تقتيعهزى بتاعة البوجيهات.

طبعا رهت بالمشاكل دى للتوكيل ومعملوش حاجة علشان كيدة عملت موضوع _دلونى على مركز خدمة

السلام عليكم

العفشة عدة احتملات ( مساعد امامى يمين او جلب مقصات )

المارشيدير دة على وصف حضرتك دى اسطوانة (دبرياج)
الفرامل دى بقى قصة لان لازم نشوفها على الطبيعة لان ممكن يكون عيب فى abs او عيب فى دورة الفرامل الزيت والتيل
الشكمان لو عربيت حضرتك a113هيبقى فعلان الشكمان مخروم من عند الوصلة تنفيث
علبة الدركسيون والمتور لازم يتكشف عليهم لان احتمالتهم كتير جدا

سؤال هل حضرتك خارج الضمان ولا مازلت
كل الى انا اؤلتة دة يعتبر داخل الضمان لو حضرتك عامل صياناتك كلها بدون انقطاع

شكرا

الساعة الآن 02:47 PM.