مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   مقارنات (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=174)
-   -   اللانسر البومة 1600 ولا النيسان التيدا؟ (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=15532)

pro mada 13-11-2009 05:26 AM

رد: اللانسر البومة 1600 ولا النيسان التيدا؟

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dreamer lover (المشاركة 97797)
السلام عليكمم ورحمة الله وبركاتة
بالنسبة للاخ الفاضل الي محتار مابين التيدا والانسر
بالمناسبة انااشتريت العربية التيدا قبل العيد بكام يوم العيد الصغير
الي فات بعد طول احتيار مع سيارات كتيرة من ضمنهم البومة الاننسر
طبعا لانتشارها وثقة الناس فيهه
واحب اقول لحضرتك حاجة انتة حسمتهه بالنسبة للانسر البومة يوم ماقلت انها قديمة في الشكل ومسئلة الانتشار متفكرش فيهه لان التيدا جديدة بالنسبالها
ولو فكرت لقدام هتلاقي ان التيدا قادمة وبقوة في السوق وانتشارها هيكون مضمون بس الانتشار المعقول الي متحسش بيه انك راكب عربية بيئة جدا يعني تديك برستيج وسعر اعادة بيع مضمون
زي ماقلك الاستاذ المحترم ابو نورا العربية دي بتتقارن بالكرولا وفية موضوع عن كدة هرفعو من تاني علشان سيادتك تقراة وتستفيد منة وفية اجابات عن الموتور وكل حاجة انته عايزها
لو عايز تجربة مجرب ولسة جايبهه مفيش وجة مقارنة بين موتور التيدا الجبار جدا والبومة كفاية ياراجل للحساسات الي في الموتور العزم والسحب كانك طيارة الاتزان عالي للتصميم العبقري نعومة الحمد للة تقدر
تقول كلمة قالهه الاستاذ ابو نورا ان هتحس ان كل مليم دفعتة اخدت مقابة خدمات في العربية سعر مناسب لقيمة العربية
مسالة قطع الغيار برد علي الاستاذ المحترم الي قال انهم بيطلعو العين
اولا مين قال انك لازم تروح للقاهرة علشان الصيانة عشان مفيش مركز صيانه للنيسان في بورسعيد مراكز صيانتهم منتشرة وبامانة النيسان محترمين جدا يعني اقرب واحد لي في اسيوط
متوقعتش كم النضافة في التعامل الي لقيتة بيسيطو لعربياتهم بقة حتة قطع الغيار دي مش هخش واقول ازاي الناس الي اتكلم عنهم طلع عنهم وكدة هقلة بس الناس الي ملقتش الحاجات الي كانت عايزاها الكلام دة كان سنة كام يعني من عشرين سنة مثلا لان دلوقتي واتحدي اي انسان انة يروح للمركز وميلقيش اي قطعة لاي عربية نيسان عموما ويطلع عينة علشانهه
من اصغر مسمار لادق التفاصيل دة اذا كان في الحرفين جيبين عربيات تيدا جديدة ومقطعنهه علشان تستخدم كقطع غيار جاهزة يا باشا قبل ما تقول الكلام ده انا قلت في التعليق و بمنتهي الوضوح ان الكلام علي موضوع قطع الغيار مش كلامي ده كلام معارفي تمام و طبعا انا عارف ان رأي الناس مش في كل الاحوال مرجع نرجعله لما نكون مش عارفين حاجه و انا لا افتيت و لا حاجه انا قولت اللي ناس قالتهولي بالحرف و انا كاتب كده في تعليقي انه كلام الناس مش كلامي و طبعا تعليقي الاساسي علي الموضوع فيه رأيي الشخصي و وجهه نظري
تقبلو مروري

الرد في الاقتباس و انا عارف و قولت في التعليق ان التيدا احسن من اللانسر في كل حاجه الا الشكل و ده موضوع ازواق شخصي و موضوع قطع الغيار اللي نقلت فيه كلام ملاك العربيه بالحرف و انا كاتب كده ان ده كلامهم مش كلامي انا

dreamer lover 13-11-2009 07:01 PM

pro mada
اناعارف ان حضرتك ذكرت موضوع قطع الغيار مش رايك بس نقلا
عن راي بعض اصدقاء ليك
انافقط حبيت اوضح ان كلامهم مش سليم من راي شخص يمتلك العربية وجرب توكيل نيسان
واشكر حضرتك جدا علي التوضيح

pro mada 13-11-2009 08:51 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dreamer lover (المشاركة 97999)
pro mada
اناعارف ان حضرتك ذكرت موضوع قطع الغيار مش رايك بس نقلا
عن راي بعض اصدقاء ليك
انافقط حبيت اوضح ان كلامهم مش سليم من راي شخص يمتلك العربية وجرب توكيل نيسان
واشكر حضرتك جدا علي التوضيح

تمام يا باشا
و انا قولت برضه ان كلام الناس مش مرجع في كل الاحوال و طبعا احنا متفقين في النقطه دي و يمكن معارفي دول بيبالغو شويه و لكن وجههم نظرهم تحترم و انا كتبتها في مشاركتي الاثليه عشان انا معرفش معلومات كتير عن العربيه دي و كتبت طبعا ان ده كلامهم مش كلامي عشان مكونش افتيت و طبعا يا باشا انا سعدت عشان تناقشت مع حضرتك و الف شكر ليك علي المعلومات

medo akef 15-11-2009 01:48 PM

انا عن نفسي هجيب بومه اصلا1600 لان ادائها رياضي جدا و قطع غيار متوافره و سعر مناسب و منافس
اما التيدا مش مشهوره يعني متعرفشي لها عيوب ولا مميزات لسه و في رايي سعرها علي جدا عليها فأنا مش هتدفع 100 الف في عربيه شكلها و امكانيتها مدهاش 80 اصلا و صغيره جدا و نسان اه شركه جميله و بحترمها جدا بس مش لدرجه انها ترفع السعر كدا
و فكرت و لقيت اني لو اشتريت عربيه مره مش هجيب غرها الا بعد فتره طويله فمشترتيش عربيه زي البطيخه و اكتشفها
و عن تجربيه لا يوجد اي سياره تنافس الانسر 1600 في الاداء الرياضي الا المزدا 3 فقد طبعا في حدود هذا السعر
و لو علي التميز عادي غير الاكصدامات و اعمل الابواب بتتفتح فراشه و شويت شغل علي البدي يبقا معاك عربيه مميزهptmnlo123per1147

m_o_sakr 15-11-2009 02:16 PM

بالرغم من انى مبحبش شكل التيدا خالص الا ان كل الى اشتروها بيشكرو فيها جامد جداً و هيا احسن من البوما بكتير فى كل المواصفات (ما عدا الشكل) اما من حبث الغنتشار فهى عربيه لسه جديده فى السوق على عكس البوما بقالها سنين ولكن لنضع فى الإعتبار ان التيدا مش حتنتشر زى البوما علشان سعرها و شكلها

الساعة الآن 09:33 PM.