مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   128 FIAT (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=199)
-   -   موسوعة اسئلة سيارة الشعب 128(لو عندك سؤال او مشكلة ادخل حطها وهنجوبك فى اسرع وقت) (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=66538)

ahmed_592005 09-06-2012 01:41 AM

رد: موسوعة اسئلة سيارة الشعب 128(لو عندك سؤال او مشكلة ادخل حطها وهنجوبك فى اسرع وقت)

السلام عليكم عامل ايه يا بشمهندس سيد
المهم يا سيدي
العربيه اتخبطت من شويه من الجانب الايمن في بلدوره خرسان وان ماشي المهم مفيش حاجه في العربيه من الامام ولكن الاكسدام اطبق من عند اليمين وفيه صوت غريب جدا بيطلع من العربيه
صوت كركره والعربيه مبنمشيش الا بالزء
المهم جبنا العربيه امام البيت ومش عارف كده هي عايزه ايه وهل ممكن يكون كوبلن
وربنا يجزيك خير

sayed2077 09-06-2012 02:25 AM

رد: موسوعة اسئلة سيارة الشعب 128(لو عندك سؤال او مشكلة ادخل حطها وهنجوبك فى اسرع وقت)

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة momen_bondok (المشاركة 690574)
السلام عليكم ورحمه الله وبركاتة
جزاك الله خيرا أخى سيد على مجهودك الرائع فى مساعدتنا
ولو تسمح كان عندى سؤال أنا عايز أتاكد من عمل لمبة الحرارة والبنزين فى ال 128 فكيف يكون ذلك؟
مع العلم إن الحرارة فى الجو الحار الشديد ممكن يصل المؤشر قبل النهاية بشيء بسيط جدا ولم تضئ اللمبة فكيف أختبر هتاتان اللمبتان
وبارك الله فيك

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
جزاك الله خيرا اخى الكريم على كلامك الحلو

اولا :بالنسبه لمؤشر البنزين فحضرتك هتروح تفول العربيه على الاخر وتشوف المؤشر بقى على المليان ولا لا و بعدين مع الاستهلاك مثالا بعد 150 كيلو مشى بالسيارة هل المؤشر بقى فى النص ام لا وهلى المؤشر كلما استهلكت بنزين المؤشر بينزل معاك سنه سنه ولا بيلغبط

ثانيا بالنسبه لمؤشر الحرارة
دلوقت احنا فيه مشكلة من الاثنين
الاولى هل صباع الحرارة اللى بيوريك الحرارة على المؤشر يعنى بيخلى المؤشر فى النصف او فى الاخر حسب الحرارة

هل بقى صباع الحرارة ده بيعمل بطريقه سليمه ام لا (لان كل اللى فى السوق دلوقت بلا استثناء مضروب وبايظ اساسا ومبيعطيش قرأت سليمه ) وهقولك تختبره ازاى

ثانيا بالنسبه للمبة اللى بتنور فانا اعتقد اللمبة ديه عندك هى بتنور لما المروحه تشتغل واللى بيشغل المروحه هو ثرموثتات الحرارة اللى بيركب فى الردايتير (وبرضوا كل اللى فى السوق بلا استثناء بايظ ومضروب و بيشتغل فى درجات حرارة غلط ممكن تبوظ الماتور )

فدلوقت اللى حضرتك هتعمله كالاتى
حضرتك هتشترى ثرموثتات مروحه (اسبانى) ده الاصلى وافضل نوع واكثر من رائع عن تجربة و الثرموثتات الاسبانى ده ب 35 جنية لسه شاريه من يومين بعد تعب وتدوير عليه (صعب تلاقيه جدااا) مع العلم الثرموثتات الايطالى وهو اصلا صينى مضروب بيكون بحوالى 20 او 25 جنية وفعلا بايظ واوعى تشتريه

فزى ما بقول لحضرتك تشترى ثرموثتات حرارة اسبانى اللى بيركب فى الردايتير وبيشغل المروحه لما تكون درجة حرارة المياه 88 وبيفصل المروحه لما درجة حرارة المياه بتكون 79

ومفيش اسبانى اصلى 80/90 وياريت تدور عليه وانا لو عرفت ارفع لحضرتك صورة العلبة هرفعهالك ان شاء الله المهم حضرتك تدور عليه وتركبه بدل القديم اللى عندك بعد ما ركبت الثرموثتات الجديد الاسبانى اللى بقول لحضرتك عليه (ارجوك اوعى تركب الايطالى حتى لو مفيش قدامك غيره فعلا مضروب وبترمى فلوسك على الارض ) تشوف بقى مؤشر الحراة اللمبة بتنور امتى المفروض اللمبة تنور لما المؤشر يكون ف النصف وتطفى لما المؤشر يكون قبل النصف بقليل لو المؤشر اللى بيوريك الحرارة بيعمل غير كدا يبقى بايظ وده بقى كل اللى موجود مضروب فعلا ولغاية الان مش لاقى له حل nononono ولكن لو انا لقيت ثرموثتات كويس هقول لحضرتك عليه ان شاء الله ولو حضرتك مش لاقى الثرموثات الايطالى ممكن تيجى تشتريه من عندنا فى المعادى فعلا يستحق المشوار او ممكن انا اشتريه لحضرتك واتقابل معاك مثالا فى اى محطة مترو مثالا محطى مترو المعادى واسلمه لحضرتك وان شاء الله كله هيكون تمام باذن الله
اخوك فى الله سيد

sayed2077 09-06-2012 02:28 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed_592005 (المشاركة 690581)
السلام عليكم عامل ايه يا بشمهندس سيد
المهم يا سيدي
العربيه اتخبطت من شويه من الجانب الايمن في بلدوره خرسان وان ماشي المهم مفيش حاجه في العربيه من الامام ولكن الاكسدام اطبق من عند اليمين وفيه صوت غريب جدا بيطلع من العربيه
صوت كركره والعربيه مبنمشيش الا بالزء
المهم جبنا العربيه امام البيت ومش عارف كده هي عايزه ايه وهل ممكن يكون كوبلن
وربنا يجزيك خير

الحمد لله يا http://masrmotors.com/vb/images/smilies/003.gif
اولا الحمد لله ان مفيش حد اتصاب وانها جت فى الصاج
وبالنسبه للعربيه فحضرتك بكره ان شاء الله
تروح فى الاول لسمكرى يستعدلك الاكصدام و الاجزاء المخبوطه فى السياره
ويرجعهالك زى الاول
ده اولا
ثانيا تحاول تدور العربيه دارت ومشيت عادى يبقى خلاص مدارتش
تروح رايح لميكانيكى محترم يشوفلك ايه اللى باظ من الخبطه هل الكبالن اكسرت بس ده احتمال مستبعد على مثالا الاسبراتير اتكسر او الوش اتشرخ هل فيه حديد مثالا قافش فى حاجه وان شاء الله اخى تكون حاجه بسيطه بس خالى بالك ان بكره السبت والاحد هيكون اجازة فبكره روح وظبط العربيه ان شاء الله و ان شاء الله هتكون حاجه بسيطه ولما تخلص ابقى قولى عملت ايه بالظبط منتظرك http://masrmotors.com/vb/images/smilies/THE_PR%7E18.GIF

momen_bondok 09-06-2012 02:50 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sayed2077 (المشاركة 690616)

اولا :بالنسبه لمؤشر البنزين فحضرتك هتروح تفول العربيه على الاخر وتشوف المؤشر بقى على المليان ولا لا و بعدين مع الاستهلاك مثالا بعد 150 كيلو مشى بالسيارة هل المؤشر بقى فى النص ام لا وهلى المؤشر كلما استهلكت بنزين المؤشر بينزل معاك سنه سنه ولا بيلغبط

الاولى هل صباع الحرارة اللى بيوريك الحرارة على المؤشر يعنى بيخلى المؤشر فى النصف او فى الاخر حسب الحرارة

هل بقى صباع الحرارة ده بيعمل بطريقه سليمه ام لا (لان كل اللى فى السوق دلوقت بلا استثناء مضروب وبايظ اساسا ومبيعطيش قرأت سليمه ) وهقولك تختبره ازاى

ثانيا بالنسبه للمبة اللى بتنور فانا اعتقد اللمبة ديه عندك هى بتنور لما المروحه تشتغل واللى بيشغل المروحه هو ثرموثتات الحرارة اللى بيركب فى الردايتير (وبرضوا كل اللى فى السوق بلا استثناء بايظ ومضروب و بيشتغل فى درجات حرارة غلط ممكن تبوظ الماتور )

حضرتك هتشترى ثرموثتات مروحه (اسبانى) ده الاصلى وافضل نوع واكثر من رائع عن تجربة و الثرموثتات الاسبانى ده ب 35 جنية لسه شاريه من يومين بعد تعب وتدوير عليه (صعب تلاقيه جدااا) مع العلم الثرموثتات الايطالى وهو اصلا صينى مضروب بيكون بحوالى 20 او 25 جنية وفعلا بايظ واوعى تشتريه

فزى ما بقول لحضرتك تشترى ثرموثتات حرارة اسبانى اللى بيركب فى الردايتير وبيشغل المروحه لما تكون درجة حرارة المياه 88 وبيفصل المروحه لما درجة حرارة المياه بتكون 79

ومفيش اسبانى اصلى 80/90 وياريت تدور عليه وانا لو عرفت ارفع لحضرتك صورة العلبة هرفعهالك ان شاء الله المهم حضرتك تدور عليه وتركبه بدل القديم اللى عندك بعد ما ركبت الثرموثتات الجديد الاسبانى اللى بقول لحضرتك عليه (ارجوك اوعى تركب الايطالى حتى لو مفيش قدامك غيره فعلا مضروب وبترمى فلوسك على الارض ) تشوف بقى مؤشر الحراة اللمبة بتنور امتى المفروض اللمبة تنور لما المؤشر يكون ف النصف وتطفى لما المؤشر يكون قبل النصف بقليل لو المؤشر اللى بيوريك الحرارة بيعمل غير كدا يبقى بايظ وده بقى كل اللى موجود مضروب فعلا ولغاية الان مش لاقى له حل nononono ولكن لو انا لقيت ثرموثتات كويس هقول لحضرتك عليه ان شاء الله ولو حضرتك مش لاقى الثرموثات الايطالى ممكن تيجى تشتريه من عندنا فى المعادى فعلا يستحق المشوار او ممكن انا اشتريه لحضرتك واتقابل معاك مثالا فى اى محطة مترو مثالا محطى مترو المعادى واسلمه لحضرتك وان شاء الله كله هيكون تمام باذن الله
اخوك فى الله سيد

اولا: جزاك الله خيراً على إهتمامك
أنا لم أقصد عمل المؤشرات فالمؤشرات بتاعت البنزين والحرارة تعمل بصورة جيدة والحمد لله لكن أنا قصدى على لمبة احرارة والبنزين كما بالصورة التالية :
http://www.masr1.com/?di=R7MH

وهذا ما اقصدة إن اللمبات اللى انا مشاور عليها عايز اعرف هى شغالة ولا مش شغالة وجزاك الله خيراً

momen_bondok 09-06-2012 02:53 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sayed2077 (المشاركة 690616)

اخوك فى الله سيد

اولا: جزاك الله خيراً على إهتمامك
أنا لم أقصد عمل المؤشرات فالمؤشرات بتاعت البنزين والحرارة تعمل بصورة جيدة والحمد لله لكن أنا قصدى على لمبة احرارة والبنزين كما بالصورة التالية :

http://www.masr1.com/?di=I5YP
وهذا ما اقصدة إن اللمبات اللى انا مشاور عليها عايز اختبرها هى شغالة ولا مش شغالة وإية الحالات اللى بتشتغل فيها وجزاك الله خيراً

الساعة الآن 01:27 PM.