مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   أفيو (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=155)
-   -   حكايتي مع ( شيفرولية افيو) "وسوء التصنيع" (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=3627)

essam275 13-03-2009 12:56 AM

رد: حكايتي مع الأفيو "وسوء التصنيع"

لا يضيع حق وراءه مطالب

AbOnOrA 22-03-2009 08:27 PM

رد: حكايتي مع ( شيفرولية افيو) "وسوء التصنيع"

قمنا بالاتصال بمهندسى التوكيل وسيتم ابلاغ الادارة بملف السيارة وتفاصيل الاصلاحات المطلوبة

ahmed_hussein 22-03-2009 08:41 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amrmoona (المشاركة 12796)
السلام عليكم (افيو 2009
انا متشكر جدا على الردود التى تعكس زوقا عاليا وتحضر الواحد نسيه الأ يام دى
المهم انا رحت صيانة تا5000 كم بعد ماحجزت قبليها فى مركز صيانة رابعة ( بنزينة) والحقيقة صدمت من اللى شفتة
الفوضى والهرجلة وعدم النظافة وعمال وصنايعية فاضلهم 100 سنة عاشان يوصلو لمستوى مهارة الحرفيين مش عارف ازاى انا كنت مع العربية اثناء الصيانة ( واقف تحت العربية مع الصنايعى ) و طبعا كنت هاقع خمسين مرة من الزيوت والشحم على الأرص .... الراجل ربطلى العفشة وغير الزيت والفلتر ودفعت ال120 جبية لنفس الراجل بدون ايصال مش عارف لية وبعدا رحت الزوايا قاللى العربية زى الفل على الكمبيوتر انت بس ظبط العجل ( معندهمش تزبيط عحل فى التوكيل ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ مطلع جرب قالى العربية زى الأسد ملفيهلش حاجة الجميل انى قلتلة على عيب فى احدى خواص العربية ماكنش عارف حاجة عن الخاصية جى اصلآ وهى خاصية اغلاق جميع انوار السيارة بمجرد سحب المفتاح مع ابقاء عمل الزحاح الكهربائى 30ثانية لقيتة بيرفض وجود الخاصية و كأنى جاى من الفضاء
طبعا كنت هبطحة بالمفتاح الى معاة ....... شوية وراح سأل وقالى مظبوط يا باشا كلامك صح انا مكنتش عارف عاشان العربية موديل 2009 انا قلت فى سرى اية سيفين اية طبعا مصلحتهاش علشان لازم استنى كبير المهندسين وحاجة تانية كان عندى احتكاك خفيف بين الباب اللأمامى والرفرف ..... فورا حالى الحاج اسمعيل السنكرى ومعاة مفك علية حتة قماش وظبطلى الباب تماما واكيد طبعا انا بروق الناس دى ,,, حتة بعشرة على حتة بخمسة على حتة وللحديث بقية

طبعا ده كلام مش صح خالص عشان مفيش اى فلوس بتدفع فى الشركة من غير فاتورة و لو ده حصل معاك تقدم شكوى فى الإدارة

خلى كلامك كله دايما مع مهندس مش مع فنى

ممنوع انك تدفع لصنايعى فلوس و لو ده حصل يبقى انت اللى سمحت بيه

وشكرا

ahmed_hussein 22-03-2009 08:46 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة paradise lover (المشاركة 12921)
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انا عاوزه اسأل حضرتك سؤال
هى المشاكل الى حصلت فى العربيه ديه عيب صناعه زى ما ذكرت فى عربيتك بس
ولا فى كل الافيو عموماptmnlo123per144
لانى بصراحه كنت مقرره انى اشتريها وبعد لما قرأت الموضوع بعيد تفكيرى مره اخرى

ويا ترى ايه الى حصل دلوقتى للعربيه ووصلت لايه؟؟؟؟

احب اقلك ان دى عيوب فردية و مش عشان انا شغال فى منصور بس هقولك على حاجة شوفى العربية منتشرة ازاى برة و انتى هتتأكدى انها عربية كويسة

yoko 22-03-2009 09:04 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed_hussein (المشاركة 28989)
احب اقلك ان دى عيوب فردية و مش عشان انا شغال فى منصور بس هقولك على حاجة شوفى العربية منتشرة ازاى برة و انتى هتتأكدى انها عربية كويسة

هيا فعلا معظم المشاكل موجوده في العربيه دي بس لاكن المشكلتين المشتركين في معظم العربيات ومش كلها الrpm (البوابات) و التزييق الي في العافشة والإتنين بقوا يعرفوا يصلحوها دلوقتي

الساعة الآن 12:23 PM.