مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   رينو RENAULT (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=16)
-   -   يوميات رينو رينبو ... اسعار قطع غيار وكل شيئ عنها (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=52527)

teto2007 03-11-2013 07:23 AM

رد: يوميات رينو رينبو ... اسعار قطع غيار وكل شيئ عنها

طب الحمد لله وان شاء الله تشتغل

midohadji 04-12-2013 05:30 PM

سلام عليكم يا شباب
عاوز اشتري عربيه رينبو وقدامي موديل 2000 بس صاحبها طالب 34 الف والعربيه عجباني بس الحوض شكله غريب سلوك طالعه وسلوك داخله مش عارف الميكانيكا كتير اوي ليه والسؤال هي ماتورها 1300 ولا 1400 عشان بيقول ده ماتورها وانا شاكك في كلامه واخيرا اكشف عليها في وطنيه ولا في مكان معين

mohnned 05-12-2013 01:46 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة midohadji (المشاركة 934749)
سلام عليكم يا شباب
عاوز اشتري عربيه رينبو وقدامي موديل 2000 بس صاحبها طالب 34 الف والعربيه عجباني بس الحوض شكله غريب سلوك طالعه وسلوك داخله مش عارف الميكانيكا كتير اوي ليه والسؤال هي ماتورها 1300 ولا 1400 عشان بيقول ده ماتورها وانا شاكك في كلامه واخيرا اكشف عليها في وطنيه ولا في مكان معين

عزيزى
الرينبو الموتور اللى نازل معها 1300 cc
اما موضوع السلوك الطالعة والداخلة لازم تكشف عند مكانيكى وسمكرى ولازم يكون فى ثقة أمانته
والتوفيق بإذن الله

hanianbry 05-12-2013 01:12 PM

الرينبو والفرنساوى عموما معروف عنها ان شغلها مش سيمبل زى بقية العربيات التانية بس المفروض ان الحوض مفهوش سلوك داخلة وسلوك خارجه يمكن انت تقصد خراطيم داخله وخراطيم خارجه والأفضل ان انت تشوف عربية مثيلة لها وتقدر تكتشف الفرق او ان انت ترفعها فى بنزينة لأن السعر عالى شوية لأنها ع السعر ده المفروض يكون التكييف شغال ويكون مركب جهاز انذار ويكون الموتور والعفشة حالتها ممتازة ودهانها يكون ممتاز م الأخر ميكنش فيها غلطة

eltokhy1979 05-12-2013 01:17 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة midohadji (المشاركة 934749)
سلام عليكم يا شباب

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أخي الحبيب .....ارجو ان تكون بصحة وعافية
أخوك أسامه الطوخي ....انا عندي عربية رينو رينبو (19) موديل 97
العربية ماشاء الله لاقوة الا بالله جميلة . أنا كأخ فقط أنصحك ان تكشف على عزم الموتور فى بنزينة " كالتكس " فى عباس العقاد تقاطعه مع مصطفى النحاس. وربنا يكفيك شرها ....ويعطيك ويمتعك بخيرها ...آمين
لو محتاج اي شىء ...رقم تليفوني 01009592231 وطبعا هتلاقي ها الاخوة ماشاء الله كلهم عتاولة وخبرة والله المستعان ..كل التحية الطيبة لاخواتي في الله

الساعة الآن 09:25 PM.