مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   نيسان NISSAN (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=32)
-   -   نيسان داتسون (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=62890)

hassanmoktar 28-05-2012 11:26 AM

رد: نيسان داتسون

يباشا انا عندى الداتسون 120y79 لوحضرتك عايز حاجه اسالنى ان شاء الله قطع الغيار متوافره تليفونى 01005047299 والعربيه افضل من 28 الف مره هى بجد عربيه

abo-gamal 28-05-2012 02:32 PM

انا كان معايا داتسون 180B وهى تختلف فى الشكل والاماكانيات عن الداتسون 120y تماما - اولاهذا للعلم
ثانيا الداتسون سيارة ممتازة وموفرة حجا فى استهلاك البنزين - لكن للاسف قطع غيارها مش متوفرة بدرجة كبيرة وتقيلة عند البيع

لكن الفيات 128 صحيح اماكيناتها اقل من الداتسون لكن لها مميزات منها ان قطع غيارها متوفرة فى كل مكان بالاضافة ان بيعها سهل جدا

وعليه انصحك بالفيات 128 وده اخر كلام ...

M.TONSY 28-05-2012 02:37 PM

الداتسون 120 عربية صاجها قوى جدا وهى دفع خلفى كارونة
بالنسبة لقطع الغيار اعتقد انها مش كتيرة وبيوفقلها من عربيات تانية

aymanlaw 28-05-2012 02:59 PM

يمكن يكون كلامى خارج اطار الموضوع ولكن اشكر الأخ الفاضل الذى رجعلنا ذكريات جميلة عن هذه السيارة ,وهذه السيارة بلذات الداتسون Datsun 120Y Coupe هذه السيارة اول مرة اراها فى حياتى كان عندى 17 سنة يعنى كان سنة 1978 وكانت شىء مبهر ولأنى كنت مولع بعالم السيارات فسألت أخى الوحيد وهويكبرنى بست سنوات ولم يكن له فى هذا العالم يعنى مش مهتم قوى بلسيارات المهم سألته عن هذه السيارة وكانت ايضاً حمراء كما فى هذه الصورة فقال انها داتسون وإن موتورها موتور طائرة ميراج ,وساعتها صدقته وهو كان بيضحك طبعاً وبعدين فهمنى انه كان بيضحك عليا ,ولكن لأن هذه السيارة بشكلها هذا فى ذلك الوقت كان ممكن تصدق ان فيها موتور طائرة لأن شكلها كان ايامها عصرى جداً فى ظل وجود سيارات كلاسكية ودى بقه بانسيابيتها وشكلها الرياضى تبدوا سيارة قادمة من وكالة ناسا للفضاء ,وبلفعل هذه السيارة كانت سريعة وقوية ,وعلى فكرة نالت شهرة ايامها ايضاً لأن محمود ياسين الممثل كان لديه أختها

samykenzy 28-05-2012 03:17 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aymanlaw (المشاركة 681129)
يمكن يكون كلامى خارج اطار الموضوع ولكن اشكر الأخ الفاضل الذى رجعلنا ذكريات جميلة عن هذه السيارة ,وهذه السيارة بلذات الداتسون Datsun 120Y Coupe هذه السيارة اول مرة اراها فى حياتى كان عندى 17 سنة يعنى كان سنة 1978 وكانت شىء مبهر ولأنى كنت مولع بعالم السيارات فسألت أخى الوحيد وهويكبرنى بست سنوات ولم يكن له فى هذا العالم يعنى مش مهتم قوى بلسيارات المهم سألته عن هذه السيارة وكانت ايضاً حمراء كما فى هذه الصورة فقال انها داتسون وإن موتورها موتور طائرة ميراج ,وساعتها صدقته وهو كان بيضحك طبعاً وبعدين فهمنى انه كان بيضحك عليا ,ولكن لأن هذه السيارة بشكلها هذا فى ذلك الوقت كان ممكن تصدق ان فيها موتور طائرة لأن شكلها كان ايامها عصرى جداً فى ظل وجود سيارات كلاسكية ودى بقه بانسيابيتها وشكلها الرياضى تبدوا سيارة قادمة من وكالة ناسا للفضاء ,وبلفعل هذه السيارة كانت سريعة وقوية ,وعلى فكرة نالت شهرة ايامها ايضاً لأن محمود ياسين الممثل كان لديه أختها وهذه هى صورة السيارة ذات موتور الطائرة الميراج ههههههههههه

CURRENT RIDE:
مش عارف الصورة نزلت ولالالالالالالالالأ

طبعا الداتسون احلى ربنا يوفقك وياسلام لو 180

الساعة الآن 06:54 PM.