مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   Hyundai Excel - اكسيل (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=241)
-   -   ركبت بلية عجل امامى للاكسيل وصوته طلع بعد 100 كيلو مشى فقط اعمل ايه؟؟ (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=101249)

sayed2077 30-10-2012 02:28 AM

رد: ركبت بلية عجل امامى للاكسيل وصوته طلع بعد 100 كيلو مشى فقط اعمل ايه؟؟

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tarek/ (المشاركة 787344)
'طبعا ده اكبر غلط التخشينه عمرها ماهتجيب المركزيه للبليه صح والشحط للبليه يعتبر شحط وهمى
الصح انك تجيب صره جديده وسبب تلف رولمان البلى الجديد ان ممكن يكون البليه بتلف على جسم الصره وده بيعمل تسخين واحتكاك زائد للبلى بيحرق الشحم الموجود فى البليه وبتبدأ البليه تأكل فى نفسها
نصيحه عند شراء البلى خذ رقم البليه واشتريها من محل بيع رولمان بلى ولا تشتريها من عند تاجر قطع غيار السياره
وتختار نوع skf ولو أمكن تقول له عايزها نفس الرقم وc3 وده رمز السرعات العاليه يبقى سره جديده وبليه ماركه محترمه وان شاء الله تنسى المشكله دى وما تتكرر

الف شكر ليك يا استاذ طارق على ردك السريع
وفعلا بكره هروح للميكانيكى تبعى ونشوف الموضوع ده ايه حله زى ما حضرتك قولتلى بالظبط واتمنى ميكونوش غاليين اووى السره بتاعت البلى ده طيب ايه حكاية C3 اللى حضرتك قولتلى عليها ديه لانى مش فاهمها الى الان

sayed2077 30-10-2012 02:30 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد زكي (المشاركة 787349)
بص يا استاز سيد انا الموضوع ده حصل معايا السنه الي فاتت اول مجبت الريو بتعتي هي 2002 وغيرت بلي مرتين والمرتين بيبوظ بعدها بيوم او اتنين بلكتير لحد مجبت جمبين استيراد للعربيه وسعتها كان العجل فيه بوش زي بتاع حضرتك كده بس انا معملتش بقي تخشينه انا بعد المرتين ال البلي باظ فيهم المكانيكي قلي تجيب جنبين استيراد احسن والعربيه اشتغلت تمام بقالي يومين بردو البلي قرفني وباظ تاني وخايف بردو من موضوع الجنبين ده لانهم غلين جدا بس المكنيكي قلي مفيش بوش في العجل يبقي هنجيب بلي بس ونركبو والاعضاء المحترمين قلولي علي نوع بلي اجيبو اسمو ksf وده في موضوع انا عملو من يومين اسمو مشكلة البلي في ريو ..... وربنا يكرمنا جميعا وعدلنا المشاكل دي علي خير

فعلا انا بكره ان شاء الله هشوف هعمل ايه وهبقى اكتب عملت ايه ان شاء الله لحضرتك باذن الله وفعلا ال SKF بلى محترم جدااااا غالى بس تمنه فيه كنت جيبته لل 128 فعلا بلى محترم جدااااااااااا فوق الوصف بمعنى الكلمه

محمد زكي 30-10-2012 02:34 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sayed2077 (المشاركة 787359)
فعلا انا بكره ان شاء الله هشوف هعمل ايه وهبقى اكتب عملت ايه ان شاء الله لحضرتك باذن الله وفعلا ال SKF بلى محترم جدااااا غالى بس تمنه فيه كنت جيبته لل 128 فعلا بلى محترم جدااااااااااا فوق الوصف بمعنى الكلمه

ان شاء الله خير انا كمان بكره هروح اعمل البلي بس انا هجيب 4 ورا وقدام بس هو ال skf عامل في حدود كام للعجله الواحده محدش يعرف

tham1010 30-10-2012 02:45 AM

ما هى أعراض تلف البلية فى العجل؟ وهل ممكن بالية واحدة بس تبوظ وتتغير والثانية تكون كويسة ام ان من العادة ان الاثنن بتغيروا مع بعض؟

محمد زكي 30-10-2012 02:50 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tham1010 (المشاركة 787364)
ما هى أعراض تلف البلية فى العجل؟ وهل ممكن بالية واحدة بس تبوظ وتتغير والثانية تكون كويسة ام ان من العادة ان الاثنن بتغيروا مع بعض؟

الاعراض بتسمع زي صوت حكه او رفه في العجل ولا عادي ممكن واحده بس الي تبوظ مش شرط

الساعة الآن 11:51 PM.