مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   سيات SEAT (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=20)
-   -   تقرير و تجربة مصورة لسيات كوردوبا 2007 1.4 اوتو (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=20540)

Ahmed Anwer 06-03-2010 01:17 AM

رد: تقرير و تجربة مصورة لسيات كوردوبا 2007 1.4 اوتو

أنا مستني التقرير ده من زمان ،،،

لأن العربية دي في وجهة نظري فرصة الطبقة المتوسطة الكادحة للشعبطة في الألماني أو اللي من ريحته

قصدي يعني انها الوحيدة المعقولة في رينج العربيات الكوري زي السيراتو و الالنترا رنج ال 120 ألف أو الياباني الرخيص شوية زي اللانسر و السويفت و التيدا

اعتراضي عليها كان في ناحيتين

1- انها عربية صغيرة و ده طبيعي بحكم انها عربية سوبر ميني فئة الياريس و الاكسنت و الريو و ده سبب احساسك بالضيق

2- خامات التابلوه مفهاش فخامة الالماني اللي بندور عليها يعني التابلوه بلاستيك و بسيط جدا جدا حتي لو تقفيله كويس

فأنتا رأيك بصفتك انا عارف انك جربت اللانسر و الالنترا و السيراتو اللي هما اكبر و اوسع و انتريور افخم (في وجهة نظري )

و كلهم في مصر في رينج ال 120 ألف ،، و موتور 1600 ( ما عادا اللانسر )

لو خيرت بينهم هتختار ثبات و متعة قيادة الكوردوبا و لا رحرة و فخامة التانين و انهم اكثر عائلية

و هنسيبنا من اعادة البيع و الصيانة

mmouneer 08-03-2010 04:29 PM

العربيه ده حلمي وربنا يكرمني وان شاء الله اركبها
سيات كوردوبا عشقي بجد

horas3000 08-03-2010 11:32 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ahmed Anwer (المشاركة 144398)
أنا مستني التقرير ده من زمان ،،،

لأن العربية دي في وجهة نظري فرصة الطبقة المتوسطة الكادحة للشعبطة في الألماني أو اللي من ريحته

قصدي يعني انها الوحيدة المعقولة في رينج العربيات الكوري زي السيراتو و الالنترا رنج ال 120 ألف أو الياباني الرخيص شوية زي اللانسر و السويفت و التيدا

اعتراضي عليها كان في ناحيتين

1- انها عربية صغيرة و ده طبيعي بحكم انها عربية سوبر ميني فئة الياريس و الاكسنت و الريو و ده سبب احساسك بالضيق

2- خامات التابلوه مفهاش فخامة الالماني اللي بندور عليها يعني التابلوه بلاستيك و بسيط جدا جدا حتي لو تقفيله كويس

فأنتا رأيك بصفتك انا عارف انك جربت اللانسر و الالنترا و السيراتو اللي هما اكبر و اوسع و انتريور افخم (في وجهة نظري )

و كلهم في مصر في رينج ال 120 ألف ،، و موتور 1600 ( ما عادا اللانسر )

لو خيرت بينهم هتختار ثبات و متعة قيادة الكوردوبا و لا رحرة و فخامة التانين و انهم اكثر عائلية

و هنسيبنا من اعادة البيع و الصيانة

عندك حق يا احمد باشا
و اعتراضك في محلة و انا مؤيدة و ذكرته في التقرير

بالنسبة لسؤالك للاسف هختار واحده من ال 3
لانها صغيرة اكتر من اللازم و برضة فرق الثبات بين الكوردوبا و بين العربيات دي مش كبير للدرجة اني استحمل العيب ده.
لكن لو هتنغاضي عن فرق السعر و هنقارنها بالعربيات اللي في فئتها فهي هتكون الاختيار بلا منازع

FlaminGo 05-04-2012 02:15 PM

مع احترامى الشديد للكورى والماليزى .......... الألمانى لا يعلى علية اطلاقا ..... اللى جرب الألمانى وركب كورى حيفهم قصدى
الموضوع مش مجرد عربية... الموضوع جودة واعتمادية وكفاءة وامان واتزان

الغردقاوي 08-05-2012 04:42 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MaXx (المشاركة 136319)
شكرا علي التجربة و الصور ,,, و العربية مش منتشرة في مصر ,,, قليل لما تشوف منها عندنا ,,, و لما بشوفها بتبقي 1600 سي سي في اغلب الاوقات ,,,

الكوردبا في مصر أعتقد 1300 مش 1600 ؟؟؟

الساعة الآن 02:43 PM.