مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   124 و 125 و 131 و 132 (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=218)
-   -   رابطة ملاك ومحبى السفينه فيات 132 (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=80993)

محمدصلاح القاضى 09-05-2012 08:22 PM

رد: رابطة ملاك ومحبى السفينه فيات 132

يعمل فى حدود 550 جنيه الاتنين الكلام دا من فتره
والله اعلم

أيمن الروبي 10-05-2012 05:10 PM

لوقتي يا جماعه عاوزين نتكلم في المشاكل اللي بتحص للعربيه فجأه وكيفيه حلها لو مؤقتا لحد منوصل للميكانيكي يعني مثلا
1-انا من كام شهر كده طقم السيرفو باظ وانا ماشي وبالتالي راحت العربيه محجره في ساعتها كأنك دايس فرامل يعني طيب العربيه مش عاوزه تمشي ولو اصريت انها تمشي كده هخلي الموتور يفوت مني نعمل ايه بقي
الحل: انك هتهوي المسمارين ال 13 بتوع الماستر بتاع السيرفو (مكان ربط السيرفو بالماستر ) لحد متوصل للميكانيكي ويغيرلك طقم السيرفو

أيمن الروبي 10-05-2012 05:32 PM

الواحد يعمل ايه في الحر ده يا جماعه انا عمال من الصبح كنت بلف في وسط البلد في الزحمه والشمس لحد ماستويت وانا جوه العربيه الواحد نفسه يركب تكييف بس لما نخلص مشروع التجنيط وتغيير الكاوتش وبعد كده ربنا يكرم من عنده

أيمن الروبي 10-05-2012 05:34 PM

استاذ محمد ايه اخبار التكييف بتاع ال 132 بتاعت حضرتك حابب اعرف تفاصيل عن تركيب التكييف

محمدصلاح القاضى 10-05-2012 09:44 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aimooo (المشاركة 668301)
استاذ محمد ايه اخبار التكييف بتاع ال 132 بتاعت حضرتك حابب اعرف تفاصيل عن تركيب التكييف

الحمد لله النتيجه مرضيه جدااااا
لكنها كانت افضل من الان قبل تغيير الكمبورسر بتاع العربيه بسبب غباء واحد صناعيى وواحد تانى ضرب لى ساعة الكمبورسر الجديد انا اتهريت غلط من الصناعيه بتوع الفهلوه
لكن الحمد لله التكييف كويس جداا لحد الصيف اللى فات بس لسه ماشحنتش دلوقتى لسببين انىغيرت الكمبورسر بتاعها وركبت واحد يابانى ب 250 والكمبورسر بتاعها كان بيقولوا عليه انه ما ينزلش الا فى عربيتين بس هى المرسيدس 80 المكنه البيضا والفيات 132 ال 2000 سى سى ولكن واحد عمل فيها ابو الرجاله وحب يشحن التكييف لكن الحمد لله بوظه لكن بامانه بتاعها كان تكييف تكييف كنت تمسك المفاتيح تلاقيها تلج من البروده وياسلام لو جاى فى عز الحر تلاقى الازاز اللى قدام شبر من تحت من عز البروده لكن الله يسامحه اللى بوظه
و قمت مركب واحد يابانى جديد ب 250 جنيه
وكان كويس لحد مازودت الفريون فى مره وواحد زوده هواء مش فريون لحد ماساعة الفريون ضربت من كتر الضغط بتاع الهواء
وغيرتها ب 70 جنيه مرتين يعنى 140 جنيه
وشحنته مرتين المره ب 90 جنيه يعنى حرام دا ولا حلال
بس فى سؤال الى الخبراء
العربيه بتاعتنا فيها فلتر تكييف؟؟ ولا لا وبعدين
فين مكان التلاجه اللى جوه وازاى افكها ؟؟؟
عشان مش عاوز اشحن التكييف دلوقتى غير لما انضفها كويس لكن التكييف اذا كان مظبوط ومع عزل كويس هتحس انك راكب عربيه ممتازه

محمدصلاح القاضى 10-05-2012 09:50 PM

ومن ناحيه السحب لاتوجود مشكله فى السحب مع تشغليه وبعدين عربيتى كان نازل فيها جهاز مع التكييف بس كان ملغى شغلته الصيف اللى فات ووظيفته انه بيعلى الموتور اول ماتشغل التكييف علشان العربيه ماتفصلش منك فى الزحمه او وانت بتعدى مطب واول ماتفصل التكييف تهدى العربيه تانى

mOuStaFa_ERTU 10-05-2012 11:33 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمدصلاح القاضى (المشاركة 668478)
ومن ناحيه السحب لاتوجود مشكله فى السحب مع تشغليه وبعدين عربيتى كان نازل فيها جهاز مع التكييف بس كان ملغى شغلته الصيف اللى فات ووظيفته انه بيعلى الموتور اول ماتشغل التكييف علشان العربيه ماتفصلش منك فى الزحمه او وانت بتعدى مطب واول ماتفصل التكييف تهدى العربيه تانى

استاذ محمد انا عربيتى التكييف بتاعها موجود بس مش عارف ايه اللى مش شغال بالظبط ورحت لواحد بتاع تكييفات وقالى برضوه هركب كمبروسر يابانى بس انا قلقت من الراجل بصراحة فممكن تبعتلى رقم حضرتك لمزيد من التواصل عشان فى حاجات عايز اسأل حضرتك فيها
او ممكن بس ترن عليا 01114448808
وشكرا لتعاونك

الساعة الآن 07:44 AM.