مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   رينو لوجان Logan (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=160)
-   -   الخائفون من شراء اللوجان (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=96966)

ابوعاصم83 12-09-2012 03:19 AM

رد: الخائفون من شراء اللوجان

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amor777 (المشاركة 755807)
يا جماعة بجد حرام عليكوا انا رحت من كام يوم سمير ريان وكبت الاتنين ركبت الفيرنا وركبت اللوجان فرق رهيييييب بين الاتنين الفيرنا تحس ان الصالون والتقفيل بتاع التابلوه معفن وخاماته تقرف بس اللوجان حاجه تانيه فعلا تحس انها بجد فخممممه قوي والي بيقول قطع الغيار غالية انا بقوله الغالي تمنه فيه يعني انت بتجيب قطعة الغيار وتنساها مش زي الفيرنا واللانوس تجيب قطعة الغيار وومكن تغيرها بعد شهر انا خلاص نويت اروح احجز اللوجان مانيوال وده بعد اقتناع شديييييد جدا بامانة هيه احسن عربية في فئتها السعرية مش اروح اجيب عربية عشان قطع غيارها رخيصة :fun_36_6_2[1]:

على فكرة اقتصاديا قطع غيار اللوجان مش غالية لان القطع دى اصلية وفى التوكيل ولو اى واحد راح يجيب مقص او مساعد او سربنتيرة تكييف او ريداتير من التوكيل للفيرنا او اللانوس هيلاقيه قريب خالص من اللوجان
لكن الواحد يشترى مقص للفيرنا مصنوع تحت السلم ب 120 جنيه ويفرح بيه وبعد شهرين يروح يغيروا وهكذا

M.TONSY 12-09-2012 03:28 AM

لاحظت حاجة عند معظم اللوجانوية
وهى كم الموضوعات الدعائية الرهيبة لهذه السيارة على الرغم من عدم انتشارها بصورة كبيرة
وفى نفس الوقت الهجوم على اى سيارة كورية او صينية فى نفس فئتها
ولو حد اتكلم نص كلمة عنها اكنه غلط فى الذات الملكية
وكل ده ويا ريتها عربية فرنساوى دى داتشيا وواخدة علامة الرينو يعنى قطع غيارها رومانية الصنع مصنعة فى مصانع داتشيا ومتقفلة فى المغرب يعنى :01964E~163:

screamseko 12-09-2012 05:42 AM

اعصابك يا تونسي :fun_36_3_16[1]:ههههههه الفيرنا زي الفل والله كفايه متورها وقطع غيار ببلاش
واللوجان حلوه برضه وزي الفل وقطع غيار معمره
لولا اختلاف الازواق لبارت السلع :fun_36_3_16[1]:

sherifabden 12-09-2012 08:45 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أشرف المصري (المشاركة 758650)
انا اتصلت بالتوكيل وقال ان مفيش في الشرقية مراكز صيانة للرينو وقال اقرب فرع لك اللى على طريق المنصورة المحلة

طب وهوامشورا عليك ولا حاجة يعني بعيد عنك اوي ولا ايه ؟؟
اقتباس:

اعتقد ان الصيانه الدويه تقيك شر ىلىعطال المفاجءه
كلام زي الفل الله ينور عليك
اقتباس:

على فكرة اقتصاديا قطع غيار اللوجان مش غالية لان القطع دى اصلية وفى التوكيل ولو اى واحد راح يجيب مقص او مساعد او سربنتيرة تكييف او ريداتير من التوكيل للفيرنا او اللانوس هيلاقيه قريب خالص من اللوجان
لكن الواحد يشترى مقص للفيرنا مصنوع تحت السلم ب 120 جنيه ويفرح بيه وبعد شهرين يروح يغيروا وهكذا
انتا راجل عسل وبتقول كلام زي الفل الله يخليك
اقتباس:

لاحظت حاجة عند معظم اللوجانوية
وهى كم الموضوعات الدعائية الرهيبة لهذه السيارة على الرغم من عدم انتشارها بصورة كبيرة
وفى نفس الوقت الهجوم على اى سيارة كورية او صينية فى نفس فئتها
ولو حد اتكلم نص كلمة عنها اكنه غلط فى الذات الملكية
وكل ده ويا ريتها عربية فرنساوى دى داتشيا وواخدة علامة الرينو يعنى قطع غيارها رومانية الصنع مصنعة فى مصانع داتشيا ومتقفلة فى المغرب يعنى :01964E~163:

بص يا تونسي باشا
اولا انا مبهاجمش السيارات الصينية والكورية انا بقول عيوبها بكل امانة وفي نفس الوقت مش بهاجم اي حد بينتقد اللوجان انا برد عليه وبقنعه ان العيوب دي مش موجودة في اللوجان وان كانت موجودة في اللوجان اكون معترف بذلك
اما بخصوص موضوع رينو وداشيا والمغرب والكلام دا كله ميهمنيش
طول ما انا راكب عربية نضيفة ومحترمة وكويسة يبقا تمام مليش دعوة صيني كوري روماني المهم انها تكون عربية ممتازة
وثانيا فيها ايه لما تكون اللوجان متقفلة في المغرب ؟؟
طب ما الفيرنا واللانوس متقفلين في مصر
وعلى فكرة اللوجان منتشرة جدا في مصر وانزل اتمشى نص ساعة في الشارع وشوف بنفسك مع العلم انها مكملتش 4 سنين في السوق يعني لسا هتنتشر اكتر
وعموما لو ليك راي قوله عادي في الموضوع دا
ومتزعلش ياباشا
اقتباس:

اعصابك يا تونسي :fun_36_3_16[1]:ههههههه الفيرنا زي الفل والله كفايه متورها وقطع غيار ببلاش
واللوجان حلوه برضه وزي الفل وقطع غيار معمره
لولا اختلاف الازواق لبارت السلع :fun_36_3_16[1]:
كلام زي الفل تقبل تحياتي

doctor A 12-09-2012 01:11 PM

اسف للاخطاء فى الكتابه لانى مش واخد اوى على الكتابة التاتش ...!!

وكان رأيى ان الميزه الوحيده اللى فى نفس فئه اللوجان " اللانوس و الفيرنا - و اى هيونداى كمان) سهوله الصيانه فى اقرب مكان ....و ان ممكن الواحد يتجنب الموضوع ده بانه يعمل للعربيه الصيانه الدوريه فى مواعيد مظبوطه ...اكيد فى مواعيد الضمان ..و برضه يعملها لما يخلص الضمان

اى عربيه مهما كانت سهولتها ...اعطالها المفاجئه ..نتيجه تكاسلنا و انتظارنا لما تظهر المشكله نسعى لحلها ...و ده بيعطل اكتر صدقنى

انا كان معايا 128 " كسر زيرو عامله 5000 كم" .......مفيش اسهل من كده ...و طبعااااااااااااااااا ...مكنتش بروح لاى صيانه الا لما تظهر مشكله ! ..بس طبعا المشكاكل كانت بتظهر فجأه و تعطلنى ...تخلينى اركنها ممكن يوم او اتنين ! لحد لما افضى لها ...و كنت باخد مواصلات ! ...

وطبعا مكنش مطروح فكرة ان اروح كل 5 او 10 الف من نفسى كده اعمل صيانه دوريه ...هههههه.....

الواحد لو هايشترى 128 لانوس فيرنا و كل الحاجات سهله الصيانه ديه ! ...و حاسس ساعتها ان كده ابتعد عن وششش تخصيص يوم للصيانه الدوريه للوجان مثلا ....هيلاقى فجأه ظهرله عطل فى كهربا او ميكانيكا او مارش...ولو مستعجل يا باشا هاتركنها و تاخد مواصلات ...و تستنى تجيب صنايعى و اشتغالاتهم و قلة خبرتهم التى لا حصر لها !!!!!!!!!!

الساعة الآن 01:44 PM.