مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   صنى SUNNY (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=205)
-   -   تجربة قياده نيسان صني سوبر صالون 2010 (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=13846)

ahmed samir mosa 25-05-2011 02:43 AM

رد: تجربة قياده نيسان صني سوبر صالون 2010

ربنا يبارك فيها ويحفظها و يعطيك خيرها ويكفيك شرها

Dr/Mohammed 28-05-2011 09:38 PM

انا اسف علي التاخر في الرد
معلشي اسف جدا
وشوفت التعليقات وبتدور حول عيوب الصني هو في كذا موضوع عامل العيوب
وفعلا بتاكل بنزين جامد جدااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااا اااااااااااا
وده اوحش عيب فيها بجد يعني
لكن هي عربيه غير كده ممتازه ورائعه وفوق ذلك كمان

elgdawy2007 17-01-2012 03:31 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bmkbmk (المشاركة 84372)
ربنا يبارك لك يا باشا فى العربية و يديك خيرها و يكفيك شرها
بس انا شفت فى مشاركتك الاولى انك كاتب ان ظاهرالك علامة ODO
خلى بالك لحسن تكون مشغل الاوفر درايف على طول و ده غلط على العربية و لذا وجب التنبيه

غلط لو عدى 80 كم ساعه غير كده مفيش اى مشاكل حتى لو استعمله على طول لان ده بيدى عزم للموتور وبيقلل البنزين لكن العكس على طول بعد تجاوز 80 كم ساعه بيرهق الموتور ويسحب بنزين ولو زودت اكتر فى الحاله دى الار بى ام بيزيد عن 6.5 ويدخل المؤشر فى العلامه الحمراء ساعتها بس حتروح مفعل الاوفر درايف ومتستناش ان الار بى ام يوصل للمؤشر الاحمر خالص وكمان عشان تفعل السرعه الرابعه فى الفتيس لما بتشغل الاوفر درايف وكمان لما بيكون فعال اللمبه فى التابلوه بتكون غير منوره بالمره معنى كده ان الفتيس بينقل على السرعه الرابعه لان الغاء الاوفر درايف معناه ان اقصى نقله للفتيس بتكون التالت وبس

elgdawy2007 17-01-2012 03:58 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة waelbaha (المشاركة 132573)
الف مبروك يا دكتور على العربيه وربنا يعطيك خيرها ويكفيك شرها وليا سؤال لو سمحتم تفيدوني فيه سمعت ان الصني سوبر صالون مش تقفيل مصري يعني ياباني 100% اما باقي الصني بيكون فيه نسبة تقفيل مصري هل الكلام ده صحيح؟

الكلام ده مش مظبوط كله بيتقفل فى مصر لكن بنسبه 45%مصرى والباقى55 % يابانى ومتخافش لان المكونات المصريه مش ميكانيكيه حتى الكاوتش يابانى بريدجيستون والبطاريه مصرى كلورايد والفرش شركه تاكى مصرى والخراطيم والكاوتش بتاع الصالون مصرى والزجاج جريش مصرى برضه غير كده يابانى فى يابانى

elgdawy2007 17-01-2012 04:01 AM

رد: صني إكس صالون مانوال كامله

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedeid100 (المشاركة 143259)
يا جماعه أنا ناوي أجيب الكامله اكس صالون مانوال ان شاء الله .. عايز اعرف هل فعلا هل الاكس صالون خشنه أوي هحس بفرق عالمطبات وفي الاتزان للدرجه يعني .. بردو نفسي اجيب عربيه تريحني و تعيش .. الصيانه .. التوكيل .. قطع الغيار كوفره و سعر و عمر .. و استهلاك البنزين ..

انا اعرف في السوبر صالون في بار خلفي لزيادة الاتزان .. لكن هل في فروق تانيه في باقي العفشه أو في الموتور ...

أفيدونا أفادكم الله

بالنسبة للسائل عن السوبر صالون .. هي تقفيل مصري عادي بس بخامات احسن و اهتمام أكتر

موديل 2012 اى اكس صالون نازله ببار خلفى ايضا انا عندى اى اكس 2012 نازله ببار خلفى غير كده مش عارف باقى الموديلات بقى فيها او لا

الساعة الآن 10:15 PM.