مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   الاخبار المحلية (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=74)
-   -   ارشيف احداث عام 2009 (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=4611)

lancer.style 29-04-2009 12:25 AM

رد: حادث مروع على الدائرى 4 قتلى و 47 مصاب

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ayman abdelrazek (المشاركة 39757)
الصور مش واضحه يا لانسر

هيا مش صور دا فيديو لو الفيديو مشتغلش لينكة موجود

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sam ram (المشاركة 39745)
لا حول و لا قوه الا بالله ...
انا لله و انا اليه لراجعون ...

مش عارف ليه سواقين التريلات و القلاب و النقل الكبير عموما بيكونو اكتر ناس متهورين في سواقتهم ... ومبيراعوش اي قوانين مرور ...
بيتصوروا ان الحجم الكبير يديهم الحق يمشوا زي ما هما عايزين ... و المفروض طبعا الناس هي اللي تتجنبهم ...
مع انهم المفروض يمسكو اليمين و يمشو بسرعه اقل من العربيات الاصغر ... لكن نلاقيهم ماسكين الشمال و طايرين ... و خصوصا لما يكونوا محملين زلط و لا رمل و تلاقيهم بيتنططوا من الشوارع البايظه و الزلط او السن بيتحدف من العربيه زي الفشار ....

طبعا عربيه محمله حديد تلسيح .. يعني وزنها 40 و لا 50 طن ... ازاي تفرمل و لا تقف بالوزن ده كله !!!!!!!
يعني لو ماشيه بسرعه و اي عربيه وقفت قدامها مره واحده حتبططها زي كان البيبسي ptmnlo123per155

واحد كاتب على تريلا :- الصغير لازم يحترم الكبير ...
طبعا هو الكبير ... و الملاكي او اي عربيه حتى لو كانت نقل حتبقى بالنسبه له صغيره ...

فين بقى قانون المرور الجديد من الكلام ده .... بس هو لم فلوس و خلاص ... و الناس تروح بلاش ptmnlo123per195

هو المفروض فى القانون جديد ان المقطرات هتتلغى

بس ربناااااااااااااااااا يسهل لما نص الشعب يموت القانون هيتطبق

ayman abdelrazek 29-04-2009 03:01 AM

رد: أوباما يعين زويل مستشارا له .. والبيت الأبيض يصفه بصوت العقل في الشرق الأوسط

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Semsem999999 (المشاركة 39799)
اولا ديه حاجه تشرف أي مصري طبعا ، ثانيا موضوع الولاء هو مش هيحارب يعني ديه مجرد وظيفة شرفية والله أعلم تكريما ليه ولإنجازاته وبعدين هو كده كده مابيجيش مصر خالص فمش هتفرق هنا ولا هناك .

على العكس تماما اسلام باشا

احمد زويل بيجى مصر كتيييييييييير جدا وانا حضرت لى اكتر من ندوه فى دار الاوبرا المصريه

وهو متابع جيد جدا لأخر التطورات العلميه والاجتماعية والسياسيه فى مصر

وعنده مكتب لمتابعة ذلك فى مصر ومتحدث رسمى ومدير مكتبه فى مصر احد الاعلاميين المعروفين جداجدا وهو الأستاذ أحمد المسلمانى مقدم برنامج الطبعه الأولى على دريم 2

ومن المعروف ان مؤسسين حزب الجبهة الديمقراطيه كانوا عرضوا عليه اثناء التأسيس رئاسة الحزب ولكنه رفض معللا رفضه بحالة التذمر الحكومى منه لفضحه لممارسات الدوله والحكومه البيروقراطيه فى احد الندوات فضلا عن قتل الحياه السياسيه وتطفيش العلماء وما الى ذلك من مشاكل ومعرقلات البحث العلمى والتعليم

وللعلم هو منصب غير شرفى اطلاقا الامريكان والغرب عموما معندهمش حاجه اسمها شرفى
ولو لم يكن يستحقها بعلمه وعارفين هيستفيدوا منه ازاى ما كانوا اختاروه من الاصل.

وبعدين فيها حاجه لو الرئيس بتاعنا يعمل كده يجيب احسن العلماء المصريين ويجعلهم مستشارين علميين ويفيدوا المؤسسه المصريه بدلا من غيرها

واخيرا هاستعير كلمه لطالما قالها العالم الفذ المحترم أحمد زويل

مبدأي في الحياة هو "عدم اللعب في الكلام". * الإنسان عندما يكون صادق مع نفسه ينال إحترام الناس.

لكى الله يا مصر

AbOnOrA 29-04-2009 07:48 AM

http://www.youtube.com/watch?v=MPa1nBmxXmU

فيديو لمكان وقوع الحادث بواسطة برنامج العاشرة مساء تقديم مني الشاذلي(للآسف الفيديو بدون صوت)

Screen Shots

Quality : Xvid.Avi
Duration : 2:9 Min
Size : 14 MB

للتحميل اختار سرفير واحد فقط

RapidShare

Zshare

FileSend

LoadTo

FilesTo

ZippyShare

samehhefny 29-04-2009 08:26 AM

ptmnlo123per144شوفت الحادثة حاجة صعبة جدا من الناس اللى ماتت واحد من منطقتى المعادى رحمه الله كنت رايح فى اليوم دة المعادى لاستلام قطع غيار من غبور على طريق الاتوستراد عند الطريق البطىء حدف على سيارة من الطريق السريع ماكنش عندى حل الا اطلع الرصيف والحمد الله انا بخير بس غرمت حق اربعة فردة كاوتش ب 1000 رغم ذلك السائق لم يتوقف جرى واولاد الحلال نزول السيارة من على الرصيف وفى نفس اللحظة حصل حادثة من على كوبرى المعادى الموصل نت الدئرى الى المعادى سيارة نقل وقعت من الكوبرى بس معرفيش فى خسائر اد اية وانا لله وانا اليه رجعوان ربنا يصبر اهل المتوافين

AbOnOrA 29-04-2009 08:56 AM

حمد لله على سلامتك يا استاذ سامح وربنا يستر على الناس جميعاً من شر الطرق فى مصر

الساعة الآن 08:35 PM.