مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   ثورة الحرية 25 يناير (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=177)
-   -   تأملات في موقعة السحل والتعري (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=74441)

sherif fersh 20-12-2011 07:24 AM

رد: تأملات في موقعة السحل والتعري

طيب نهدأ قليلا ...
أى حد عارف أن الحراسة فى الجيش لها قواعد
يعنى لما فرد الحراسة يشوف حد غريب فى مكان حراسته
بيطلب منه تعريف نفسه ... لو الغريب حاول الهرب
يبقى من حق فرد الحراسة إطلاق النار
طيب لو الغريب ( يعنى أى شخص غير أفراد الحراسة )
حاول يقتحم محل الحراسة , الجندى يتصرف إزاى ؟
يبقى السؤال .. ماهى قواعد التعامل فى مثل هذا الموقف ؟
معلهش نكمل بعدين
ﻷنى هتأخر على الشغل

corsair 20-12-2011 08:48 AM

الفاعده بتقول انك تبتدي تجهز الملوتوف والطوب ونضرب اللي جيبنهم

corsair 20-12-2011 09:13 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tonsy1979 (المشاركة 576491)
يا جماعة اظن ان اى حد محترم مش هيسمح ان مراته او بنته تنزل وسط البلطجية والمسجلين اللى ولعوا فى المجمع العلمى ولا ينزلها وهو عارف انها ممكن تتعرض للبهدلة من قوات الامن وده مش دفاع عن استخدام القوة المفرطة من جانب الامن
بس اعذرونى الوضع فوضوى جدا ومزرى واى حاجة ممكن تحصل فيه وكل واحد ينزل حتى لو راجل ما بالك ست وبايتة كمان فى الشارع لازم يتوقع ان اى حاجة ممكن تحصله ومالهوش دية

والله ده اللي اتنبح فيه صوتي من زمان ايه اللي وداهم هناك اصلا مين اللي بيسمح لعرضه انه ينزل يتهتك في الشارع والله الواحد فعلا مش مستبعد اي حاجه دلوقتي

Eng/salwa 20-12-2011 09:26 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة corsair (المشاركة 576545)
والله ده اللي اتنبح فيه صوتي من زمان ايه اللي وداهم هناك اصلا مين اللي بيسمح لعرضه انه ينزل يتهتك في الشارع والله الواحد فعلا مش مستبعد اي حاجه دلوقتي

والله يا كورسير عندك حق وده اللى انا منذ امس بح صوتى من كتر ما انا عاوزة اقول ليه ينزلوا اصلا
اى بنت او سيدة محترمة تنزل ليه فى الظروف دى
وقد هوجمت و قيل عنى اننى ضد تظاهر الستات للمطالبة بحقهن واننى مع العنف ضد المرأة و الكلام معى بقى بتهكم اصابنى بالاكتئاب:12422A~17:
وقلت فينك يا كورسير تشوف اللى جرى لى
وندمت انى اشتركت فى مواضيع ثورة يناير
كان مالى انا بوجع القلب:12F099~16:
ما انا متخصصة فى اصلاح البيوت و الاجتماعيات
ونصح الزوجات و الازواج بالذمة مش افضل ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ROSE4U

MmFFoR 20-12-2011 10:54 AM

انا قلت امبارح التالي

كل اللي بيحصل ده مش مخوفني
اللي بيحصل ده بالونة اختبار من مجلس السمكرية لجنود الجيش بعد عمليه غسيل المخ المكثفة التي قامت بها الشئون المعنوية خلال ال 9 اشهر الماضية

و للاسف اثبتت ان العملية نجحت و اصبح العسكري المصري على اتم استعداد لقتل الشرفاء من خيرة شباب و شيوخ مصر لانهم عملاء و خونة و مرتزقة و بلطجية و ذوو اجندات ( كما تم زرعه في عقولهم )
المرحلة القادمة اللي انا متوقعها بعد نجاح عملية غسيل المخ و التأكد من ان الجيش المصري مفيهوش رجل رشيد يقول لا ( لان كل اللي قالوا لا من ضباط 8 ابريل يقضوا عقوبات من 10 الى 25 سنه في السجون الحربية ) توقعوا سورية جديدة في مصر و بصورة ابشع
و بمباركة الاسلاميين اللي حياخدوا على قفاهم بالشلوت في الاخر

اقتباس:

عساكر الشرطه العسكرية والحرس الجمهوري والصاعقه وال777 كلهم عساكر دبلوم تجنيدهم سنتين او عسكري عاده بدون مؤهل ودول تجنيدهم 3سنين

يعني العساكر دي من الطبقه الفقيره ومعظمهم من الصعيد والارياف

الناس دي طيبين بالفطره وبتصدق كلام الشيوخ وبالأخص لو كان جاي معاه لواء جيش

الجنود دي اتعمل لها غسيل مخ بأسم الدين عن طريق شيخ سلفي المجلس العسكري جابه وخلاه عمل مؤتمر مع الجنود من 3 أيام وحضره اللواء حمدي بدين

الشيخ السلفي اتكلم بإسم الدين وان ال في التحرير دول خونة ويعتبروا أسري حرب وأفتي بقتال الخونة ال في التحرير

وطبعا حمدي بدين اتكلم عن الوطنية ودا مخطط لتقسيم مصر
والناس دي تبع اسرائيل

لعبوا بحب الجنود لبلدهم واستغلوا جهلهم وان مفيش حد فيهم بيتابع النت ولا حاجه من دي

لازم الطبقه الفقيره توصلها الحقيقه احنا دلوقت في حرب نفسية هدفها إبادة ثوار التحرير

المصدر : جندي كان حاضر المؤتمر
التأكيد : اتفرجوا ع شيوخ السلف ع الفضائيات بيقولوا ايه

و للاسف هذه هي الحقيقة الوحيدة اللي خلت طنطاوي يعلن تأييده للثورة في البداية و هو في الحقيقة اشد معارضيها و قائد الفلول و لم لا و هو كان قائد جيش مبارك!! وطاله من الفساد ما طال جميع الوزراء و يزيد..

الساعة الآن 06:30 AM.