مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   تعديل السيارات العــام (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=5)
-   -   بنزين 80+نفتالين بلى =90 (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=73054)

kingbrazile 31-12-2011 03:44 PM

رد: بنزين 80+نفتالين بلى =90

ياريت ياجماعة بلاش موضوع الحذف والعلم بالشئ ولا الجهل بيه
واحنا بالناقش الموضوع بايجابيته وسلبياته لحد مانوصل لنتيجة كل واحد يقدر يبنى قراره سواء هيجرب ولا لا
وعلى ماظن ان كل واحد دخل الموضوع استفاد وده احسن طبعا من ان مايكونش عندنا فكرة عنه خالص
ثانيا ليه مانقللش حبات النفتالين ويبقى كل 20 لتر يبقى حبة واحدة

HAMOUD 31-12-2011 05:58 PM

كل عام والجميع بكل خير
للحكم على هذا الموضوع لابد من معرفة الفرق الرئيسى بين درجات البنزين المختلفة
وكيف يتم رفع القيمة
هل باضافة مادة الاوكتان وهى المحددة لدرجة الوقود وهو مركب كيميائى يحتوى على 8 ذرات من الكربون وخواص احتراقة عالية
وهل فى شركات البترول يتم اضافة مواد مثل النفثالين لخليط البنزين
لذلك لابد من الايضاح من الاخوة الكيميائيين العامليين فى معامل التكرير وانتاج البنزين
والمهم بعد ذلك كلة الا يزداد سعر البنزين:01FDAB~189:

esafegypt 31-12-2011 10:50 PM

بصوا يا جماعة العربية ممكن تشتغل بأى شئ بيولع يعنى مثلا زمان كان فى سواق عندنا فى البنك كان بيحط للعربية نص التنك بنزين 80 والنص التانى بيحط سولار لان ايامها كان السولار او الجاز بمعنى اصح ارخص بكتير وكان يفضل يرج فى العربية ويضغطت على المساعدين اللى جنب التانك لغايه ما يطمن ان الجاز اتخلطت مع البنزين وخلاص والعربية كانت بتشتغل عادى وزى الفل وهى موتورها بنزين موش جاز هههههههههههههههه
يعنى اى عربية هتشتغل لو حطيت لها اى نوع وقود بس المهم لما تخلطت لها اى حاجه يبق بعقل وبنسب علشان متبوظهاش
والدليل الاخر الان ان المواتير البنزين بتشتغل بالغاز فى التاكسى والمكروباص كمان ههههههه
انا عاوز اقول لكم ان فى ناس جربت مع السيارات حاجات انتم متتخيلوهاش وموضوع النفتالين ده اكيد شغال بس ممكن يكون بيعمل غازات مسممة فحرام بردوا لو انت واقف فى اشاره وفى حد معدى ورا العربية وشم ريحه الدخان بتاع شكمانك وتعب وال حصل له حاجه انت هتاخد الذنب بتاع الشخص ده لانك استخدمت ماده سامة مع البنزين وانت عارف ان احتراقها ممكن يعمل دخانه سامة بردوا وهكذه يعنى جرب بس فى المعقول

nktis 31-12-2011 11:07 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة esafegypt (المشاركة 586261)
بصوا يا جماعة العربية ممكن تشتغل بأى شئ بيولع يعنى مثلا زمان كان فى سواق عندنا فى البنك كان بيحط للعربية نص التنك بنزين 80 والنص التانى بيحط سولار لان ايامها كان السولار او الجاز بمعنى اصح ارخص بكتير وكان يفضل يرج فى العربية ويضغطت على المساعدين اللى جنب التانك لغايه ما يطمن ان الجاز اتخلطت مع البنزين وخلاص والعربية كانت بتشتغل عادى وزى الفل وهى موتورها بنزين موش جاز هههههههههههههههه
يعنى اى عربية هتشتغل لو حطيت لها اى نوع وقود بس المهم لما تخلطت لها اى حاجه يبق بعقل وبنسب علشان متبوظهاش
والدليل الاخر الان ان المواتير البنزين بتشتغل بالغاز فى التاكسى والمكروباص كمان ههههههه
انا عاوز اقول لكم ان فى ناس جربت مع السيارات حاجات انتم متتخيلوهاش وموضوع النفتالين ده اكيد شغال بس ممكن يكون بيعمل غازات مسممة فحرام بردوا لو انت واقف فى اشاره وفى حد معدى ورا العربية وشم ريحه الدخان بتاع شكمانك وتعب وال حصل له حاجه انت هتاخد الذنب بتاع الشخص ده لانك استخدمت ماده سامة مع البنزين وانت عارف ان احتراقها ممكن يعمل دخانه سامة بردوا وهكذه يعنى جرب بس فى المعقول

فيه ناس كانوا بيحطوا احيانا زيت علي البنزين....
انما موضوع النفتالين وي سيادتك ما ذكرت انه ممكن ضرره علي الموتور وتقنيات التصنيع الحديثه تكون كبيره ده غير البيئه وايه اللي بيتسبب فيه......
انما المصر علي نوع معين زي 90 يبقي ببساطه يدفع ؟؟:w6w2005041113562663 يا اما يعيش علي قد ال80 وسيبوا القرار النهائي لواحد يكون متخصص هو اللي يبت في حاجه زي كدا...

ياسرشرف 01-01-2012 06:01 PM

بصراحة انا جربتة كان له مفعول السحر على العربيه

الساعة الآن 12:55 AM.