مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   كيا سيراتو Cerato (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=137)
-   -   ممكن حد يكرهنى فى النيو سيراتو!!!! (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=16310)

فادى 26-11-2009 04:29 PM

رد: ممكن حد يكرهنى فى النيو سيراتو!!!!

اقتباس:

استا فادي ممكن اعرف امت نزل الاعلان

وطبعا لاتشبه ابدا الفا روميا
الاعلان نزل قبل ما العربية تنزل و كنت بسمعه ليل نهار فى الراديو, و لما شفت العربية أدركت حجم الخدعة!
العربية واخدة من طابع الألفاروميو و ده اللى انا قلته, واخدة الفكرة, الفوانيس المسحوبة من جوه لبرة ناحية الشبكة الوسطى و تم تنفيذها لكن مع بعض التغييرات, و أنا اول ما شفتها حسيت بهذا التشابه. نفس الفكرة برضو اللانسر واخداها و الهوندا لكن بشكل مختلف.
انا مبقولش انو العربية وحشة لكن هى لا تستحق كل هذه الضجة حتى من ناحية الشكل, فشكلها عادى جدا بل و من الخلف و من الجنب فيه بعض الانبعاجات السخيفة و المؤذية للعين! و خصوصا الرفرف الأمامى. و من ناحية الميكانيكية فهى سيارة عادية أو ربما أقل من العادى مثلها مثل الالنترا.
و لو دى سيارة جميلة فماذا نقول عن السيتروين سى 3 و سى 4 و الرينو ميجان و الفيات لينيا و برافو و البيجو 207؟!

totos 26-11-2009 04:40 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m_o_sakr (المشاركة 103054)
السيراتو اولد شيب عربيه ممتازه و اكبر من الجيتز و ثابته اكتر

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m_o_sakr (المشاركة 103159)
هى اصلاً العربيه مفيش منها زيرو, و بالتالى الى حيشترى مستعمل حيكون السعر كده كده نزل خلاص, و بالنسبه لقطع الغيار موجوده لأن العربيه فى منها كتير فى البلد وهى تشارك الألانترا فى اغلب مكوناتها (نفس الشاسيه و العفشه و الموتور) الإختلاف فى الصاج و الفوانيس و خلافه

انت كده قلقتني لانيالعربيه دي انا شفتها في معرض سيارات و هشتريها زيرو يعني ايه مافيش منها زيرو ؟ انا اتلخبطت و خايفه كده يضحك عليه

ptmnlo123per144

Dr. Bolbolan 26-11-2009 06:05 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة totos (المشاركة 103182)
انت كده قلقتني لانيالعربيه دي انا شفتها في معرض سيارات و هشتريها زيرو يعني ايه مافيش منها زيرو ؟ انا اتلخبطت و خايفه كده يضحك عليه

ptmnlo123per144

لآ فيه منها زيرو و فى التوكيل كمان ! وهى عربيه جيده جدآ بس الناس ماكانتش واخده بالها منها !

و أحلى لون منها حريمى هو اللون القرمزى أو نبيتى فاتح سنه صغيره ! و طبعآ أحسن من الجيتز

و ثمنها معقووووووووووووول !

Dr. Bolbolan ptmnlo123per122

_amr.mostafa_ 26-11-2009 06:28 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فادى (المشاركة 103171)
الاعلان نزل قبل ما العربية تنزل و كنت بسمعه ليل نهار فى الراديو, و لما شفت العربية أدركت حجم الخدعة!
العربية واخدة من طابع الألفاروميو و ده اللى انا قلته, واخدة الفكرة, الفوانيس المسحوبة من جوه لبرة ناحية الشبكة الوسطى و تم تنفيذها لكن مع بعض التغييرات, و أنا اول ما شفتها حسيت بهذا التشابه. نفس الفكرة برضو اللانسر واخداها و الهوندا لكن بشكل مختلف.
انا مبقولش انو العربية وحشة لكن هى لا تستحق كل هذه الضجة حتى من ناحية الشكل, فشكلها عادى جدا بل و من الخلف و من الجنب فيه بعض الانبعاجات السخيفة و المؤذية للعين! و خصوصا الرفرف الأمامى. و من ناحية الميكانيكية فهى سيارة عادية أو ربما أقل من العادى مثلها مثل الالنترا.
و لو دى سيارة جميلة فماذا نقول عن السيتروين سى 3 و سى 4 و الرينو ميجان و الفيات لينيا و برافو و البيجو 207؟!

احنا ما قلناش حاجه
طيب انت متبت العربيات دي

انا ساكن في السعوديه ممكن اقول كامري برقبتها والاتنين تاكسي بس

بس كل حاجه وسعره انا يعني مثلا عندي اجيب كامري احسن الفرق

بينهم 20 الف بس لكن في مصر الفرق 500000جنيه

دلوقتي انا عايز عربية تبدا من 100 ل 130

وتكون منتشره فهتجيب النترا او سيراتو او لانسر بومه

منتشرين فهتبقى سعر قطع الغيار رخيصه

وكمان ماشيه في مصر وشكلها عاجب معظم الناس

وموتورها كويس
بس عشان الشكل مش عاجبنا نقول دي عربية زباله

يعني مثلا شكل لانسر بومه انا مش عجبني اطلاقا